Numrush

Daimler werkt aan zelfrijdend systeem voor Arocs sneeuwruimers

Er gaat bijna geen dag voorbij dat je nieuwsoverzicht niet volstaat met zelfrijdende auto’s. Maar personenauto’s zijn niet de enige vervoersmiddelen die autonoom kunnen worden gemaakt. Het Duitse bedrijf Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, werkt namelijk aan zelfrijdende sneeuwruimers. De sneeuwruimers zijn gemaakt van dezelfde lijn als de vrachtwagens van het bedrijf, Mercedes-Benz type Arocs.

Hevige sneeuwval

Het bedrijf werkt al ruime tijd aan een systeem voor autonome vrachtwagens, maar wil deze technologie nu ook voor sneeuwruimers gaan inzetten. De sneeuwschuivers zouden vooral van dienst kunnen zijn bij het ruimen van vliegvelden tijdens de winter. In Nederland kunnen wij het ons niet meer voorstellen, maar veel vliegvelden in bijvoorbeeld de Verenigde Staten worden in de winter geteisterd door hevige sneeuwval. Hierdoor komt het luchtverkeer al snel stil te staan.

Daimler werkt voor dit project samen met het vluchthaven management bedrijf Fraport en test momenteel zelfrijdende sneeuwploegen bij het Pferdsfeld vluchthaven, vlakbij Frankfurt in Duitsland. Bij een recente demonstratie werkten vier schuivers als een eenheid. Hierbij wordt de voorste sneeuwploeg bediend door een mens en de andere drie ploegen volgen.

Voorspelbare route

De technologie van het sneeuwschuiver project zal niet afhankelijk zijn van camera’s, zoals bij autonome auto’s het geval is. In dit geval zullen de sneeuwschuivers namelijk altijd een vaste route op een afgesloten locatie afleggen, waardoor zich geen onverwachte situaties voor kunnen doen. De sneeuwschuivers zullen ten alle tijden een uitgedachte en voorspelbare route rijden.

Qua communicatie zijn de zelfrijdende sneeuwschuivers afhankelijk van de voorste schuiver, deze wordt namelijk bediend door een mens. Hierdoor is de technologie minder complex en worden onderzoek- en ontwikkelingskosten bespaard. Het is nog niet bekend wanneer Daimler de test met sneeuwschuivers hoopt te volbrengen.