‘On Broadway’ gebruikt miljoenen updates van Instagram, Twitter, Foursquare en meer om de beroemde straat Broadway tot leven te brengen.
Wat vertellen online updates ons over een straat? Moritz Stefaner en Lev Manovich creëerden ‘On Broadway‘, een visualisatie van social media data. ‘On Broadway’ gebruikt miljoenen updates van Instagram, Twitter, Foursquare, Google Street View en meer om de straat digitaal te laten zien.
Stefaner en Manovich zijn geïnspireerd door ‘Every Building on Sunset Strip‘, een boek uit 1966 van Edward Ruscha. Het boek vouwt uit tot een panorama van Sunset Boulevard van 7,5 meter. Het panorama laat 2,4 kilometer van de boulevard zien. ‘On Broadway’ vertaalde dit concept naar de 21e eeuw en deed het online voor Broadway, een straat van 20 kilometer in New York.
Door de app te laden in je webbrowser bekijk je de kleuren van de straat, tot hoeveel tweets er per dag verzonden worden. Volgens Manovich is ‘On Broadway’ het laatste experiment in een serie experimenten die computers, het web en data inzet om steden op een nieuwe manier te laten zien.
“We wanted to avoid standard techniques like numbers, graphs, or maps”
– Lev Manovich
Misschien nog wel het indrukwekkendste van het hele project? Dat de interface online blijft, terwijl er enorm veel data wordt verwerkt. Het team heeft onder andere 660,000 Instagram foto’s, meer dan 8 miljoen Foursquare check-ins en 22 miljoen taxi opstap- en uitstapplaatsen gebruikt om ‘On Broadway’ te creëren.
‘On Broadway’ is op dit moment te bekijken met een interactief touchscreen in de New York Public Library tot 3 januari 2016, maar het is ook online te bekijken.