Data vs. de mens: wie wint?

In het kader van de Media Future Week organiseerde Immovator gisteren het Cross Media Café in het mediapark in Hilversum. Terwijl ik mijn locatie deelde op Foursquare, een foto op Instagram plaatste en Twitter afspitte om snel de sprekers te volgen, hoorde ik wat het thema van de dag was: Media en Data. Ohja, daar doe ik nu zelf dus ook leuk aan mee!

Het onderwerp van data riep gisteren veel ‘hoe’ en ‘wat’ vragen op: wat zijn data? hoe worden data gebruikt? Hoe voorspellen data dingen? Hoe speel je op data in? Wat is hierin de rol van privacy? En ga zo maar door, want er komt een oneindigheid aan mogelijkheden kijken bij het gebruik van data.

Grote namen prijkten op het dagprogramma. Zo begon de dag meteen bij een inspirerende speech – Immovator doet niet aan ‘save the best for last’ tradities – van de vice president bij Intel: Genevieve Bell. Met een enthousiaste dynamiek betrad zij het podium en excuseerde zich voor haar gebrek aan koffie en haar Australische accent. Bell, van nature een antropoloog, wist het ontstaan van data en het gebruik ervan heel dichtbij de mens te betrekken. Dit deed zij door data als eeuwenoud concept uit te leggen, zo stammen data al uit de tijd van 1086 toen een grote survey “The Domesday Book” door Willem I werd uitgebracht.

William would take the book with him everywhere he went. People would add and delete things: Like Post-It notes but more sophisticated.

- Genevieve Bell

Grote vraag was ook “what are big data?”. Volgens Bell zijn deze een samenraapsel van meerdere aspecten: data, context en de waarde die de data extraheren. Bell licht toe dat het belangrijkste bij data is niet te vergeten waar ze voor dienen: welke beslissingen en aannames maak ik, en welk doel streeft dat na?

IMG_0296

Soms leidt dit streven naar doelen tot onverwachte resultaten, zoals bij Klout. Dit bedrijf meet sociale waarde aan de hand van data. De resultaten van hun onderzoek naar de meest invloedrijke mens waren echter niet zoals verwacht: Justin Bieber!? Ik had nooit gedacht dat de invloed van Bieber fever zo ver uitgestrekt was. Nu bleek dat het resultaat eerder te doen had met wie “cool” was en niet per se invloedrijk. Vraag is dus of data wel altijd betrouwbaar zijn. Volgens Bell is dat niet altijd het geval en zij eindigt haar speech met een belangrijke vraag: welke uitkomsten willen wij uit data halen en hoe houd je het belang van de mens daarbij intact?

Wat het verzamelen van data betekent voor de toekomst, daar haakt de tweede spreker van de dag op in: Scott Smith, oprichter van Changeist. Sniffend en snuitend van zijn hooikoorts allergie gaf hij de zaal een reality check: media beginnen de mens over te nemen.

Smith refereert meteen naar de film “Nightcrawler” (2014) waarin acteur Jake Gyllenhaal een freelance journalist speelt. We hebben geen cameraman of team meer nodig. Waarom zou je, als je in je uppie verslag kan geven met je selfie stick en GoPro camera?

NIGHTCRAWLER

Een eenmans journalistiek team is nog niet alles. Verscholen in robots, drones en wearables (zoals Fitbit) beginnen algoritmen beetje bij beetje steeds meer taken van de mens over te nemen. Dit gebeurt via Quakebot, een algoritme dat aardbevingen meet en hierover bericht op Twitter. Ook data visualisatie bij sportwedstrijden zorgt ervoor dat er minder behoefte is aan commentators.

Ook in je eigen huis worden er taken van de mens overgenomen door apparaten die data verzamelen. Smart Home systemen nemen de taak van thermometers en alarmsystemen over. Als er een inbraak is in een Smart Home wordt hier meteen over gerapporteerd, waardoor er zelfs bij inbraak geen noodzaak meer is voor misdaadverslaggevers of cameramannen: het bewijs en de data zijn er namelijk al.

Na de reality check van Scott Smith komt Genevieve Bell bij hem op het podium staan voor een vragensessie. Opvallend zijn Bell’s en Smith’s antwoorden op de vraag wat hun voorspelling is voor technologie in de toekomst:

Smith gelooft dat er een toekomst zit in de praktijk van autonomous storytelling. Verhalen worden steeds meer verteld voor i.p.v. door de gebruiker. Dit door data die verhalen vertellen maar ook door zoiets als de Google+ auto awesome movie, welke op basis van video’s en foto’s een film voor je creëert.

Bell beantwoordt de vraag met een verrassend antwoord:

It may not be technology, but I believe in a return to print. There is still a need for curation, editorial content, high touch aesthetic magazines. There is still a desire for physical objects, 'slow media' if you will.

Benieuwd naar andere sprekers en cases van deze avond? You are in luck! Er wordt een livestream beschikbaar gesteld, waardoor je nu heerlijk zelf kunt genieten van deze dag.