“Alles zal uiteindelijk datadriven worden.” Deze zin heb ik wel vaker gehoord en zittend in de tuin met een lekkere flesje craftbeer (Maximus High Hops 6, lekker!) vraag ik me af of dat werkelijk zal gebeuren. Kan werkelijk alles gedreven worden door data? Zelfs zoiets als vrije tijd en de manieren om te ontspannen?
Welnu, de toekomst is weer iets dichterbij gekomen, want het is het voor kroegbazen en brouwers nu mogelijk om exact te zien welk bier waar en wanneer wordt gedronken in welke hoeveelheden. Om jou als consument beter van dienst te kunnen zijn. Toch?
WeissBeerger introduceert hun Beverage Analytics platform. Door een slimme sensor aan je biertank te verbinden krijg je realtime inzichten per biermerk. De sensoren meten exact hoeveel door de tap vloeit en sturen deze data direct naar dashboards, voor zowel de bar als de brouwer. Zo zie je als brouwer tot op barniveau welke bieren het goed doen en kun je dit gebruiken in een bredere analyse waar je bijvoorbeeld weer, advertentiecampagnes en evenementen in ogenschouw neemt. Bareigenaren weten exact en op ieder moment hoeveel en welk bier wordt getapt.
De video voelt als een slechte 1 april grap maar het lijkt toch een serieus product te zijn van WeissBeerger. Ik ben erg benieuwd welke bar in Nederland hier mee aan de slag gaat en of er brouwers zijn die dergelijke sensoren al standaard in hun vaten of leidingen meeleveren. In combinatie met de Kickstarter campagne om het DNA van 1000 bieren te ontcijferen kan deze datadriven dranktoevoer je helpen om geen slechte biertjes meer te drinken. Een fijn vooruitzicht!