De 3 geheimen van een succesvolle startup volgens Phil Libin (Evernote)

Phil Libin, CEO van Evernote, begint zijn keynote op SXSW Interactive met een spelletje rock, paper, scissors. Niet alleen om de ruim 500 aanwezigen even wakker te schudden en een paar gratis Evernote accounts weg te geven aan de uiteindelijke winnaars. Vooral om de analogie van rock, paper, scissors toe te passen op het lanceren van een succesvol bedrijf.

Voor wie het spelletje niet kent: Met rock, paper, scissors maken 2 deelnemers op precies het zelfde moment een handgebaar dat een schaar, steen of papiertje voorstelt. Een schaar verslaat papier, want knipt deze kapot. Phil Libin gebruikt dezelfde metafoor voor startups:

Startups zijn eigenlijk scharen, die de status quo uitdagen. Ze zijn scherp en licht. Wanneer een startup groeit, en gevestigde orde wordt, is het een steen: Hij is nog wel wendbaar, maar wanneer hij een verandering doorvoert heeft dat grote impact. De papiertjes zijn de multinationals, die het zichzelf moeilijk maken door de omvang van hun bedrijf en bijbehorende bureaucratie. Een schaar verslaat het papiertje, door disruptive en vernieuwend te zijn.

Schermafbeelding 2015-03-15 om 19.46.35

If you're the only one working on a problem, something's wrong. - Phil Libin - EvernoteAls startup is het belangrijk om goed te kijken naar de andere “rock, paper, scissors” in de markt waarop je je begeeft. Een startend bedrijfje zal altijd een paar gevestigde multinationals (papers) in de verte willen zien. Libin: “If you’re the only one working on a problem, something is wrong”. Veel concurrerende startups in dezelfde markt is volgens hem dan ook geen probleem, dat geeft aan dat je op de goede weg zit. “Het wordt pas een probleem als er al stenen zijn ontstaan. Nog een Uber is geen goed idee. Die oorlog is al gewonnen, en er is geen ruimte meer om ze nog in te halen”.

Het doel van een startup moet altijd zijn om een gevecht aan te gaan met de gevestigde orde, zegt Libin. Je eerste doel is om op te vallen, erkend te worden. Wanneer genoeg mensen zeggen dat je een tof product aan het maken bent, zit je op de goede weg. Daarbij is het belangrijk dat je in een vroeg stadium focus aanbrengt.

Libin vertelt dat binnen Evernote enorm veel sideprojects ondernomen worden, zoals zijn eigen favoriet Evernote Food. Maar het product sluit momenteel niet langer aan op Evernote’s positionering om ‘je dagelijkse workflow te optimaliseren’. En dus staat de ontwikkeling van Food op dit moment stil, hoe jammer hij dat zelf ook vindt. “We stelden onszelf de vraag: Wat is het meest epic, wat heeft de grootste impact op onze gebruikers? Evernote verbetert je werk productiviteit of Evernote helpt je recepten te bewaren? Toen was het antwoord snel duidelijk.”

Evernote_Office_by_Studio_OA_06_gallery

Libin is van mening dat startups zich sowieso vaker bewust moeten zijn van hun uiteindelijke doel, welke impact ze willen maken. Te vaak zijn ze alleen maar bezig met het oplossen van een klein gebruikersprobleem dat op dit moment speelt, en niet met hun potentiële effect op de mensheid. “Schrijf een kort en duidelijk mission statement dat duidelijk maakt waar je uiteindelijk heen wilt. Voor Evernote is dat ‘Remember everything’. Het is kort, duidelijk en bold: Feitelijk misschien wel onhaalbaar. Maar wat als we dat echt bereiken? Dat zou het doel van iedere startup moeten zijn: Die verandering echt will bereiken.”

Volgens Libin draait het dus allemaal om die 3 belangrijke keuzes, wanneer je een (beginnende) startup bent: Vermijd de stenen, focus, en stel je voor hoe het is als je bedrijf een wereldsucces is: Hoe verandert jouw product de wereld?