Numrush

De 6 belangrijkste redenen waarom gebruikers op dit moment stoppen met Twitter

Sinds Twitter beursgenoteerd is liggen de verhandelingen binnen het bedrijf onder een nog groter vergrootglas dan voorheen al het geval was. Zowel Wall Street als Silicon Valley maken zich zorgen nu de gebruikersgroei al een jaar lang stagneert, en er tekenen zijn dat fanatieke gebruikers de dienst steeds vaker links laten liggen.

De Deutsche Bank voerde onlangs een onderzoek uit naar deze ontwikkelingen onder 1,100 Twittergebruikers. Daaruit volgende de zes belangrijkste zaken waarin Twitter volgens hen op dit moment tekort schiet. Met stip op 1 staat de moeilijkheid die veel mensen ervaren met het vinden van informatie die voor hen persoonlijke relevant is.

Ook vaak genoemd is het gebrek aan vrienden uit het dagelijks leven op Twitter, waardoor de dienst vaker als saai wordt ervaren. Meer foto en video sharing is ook een veel gehoorde klacht, en er zijn nog steeds veel gebruikers die behoefte hebben aan meer uitleg rondom het platform, en meer sharing mogelijkheden. In de lijst met de 11 redenen om uiteindelijke geheel met Twitter te stoppen komen deze aanleidingen opnieuw terug:

Acht jaar na haar lancering kampt Twitter dus nog steeds met het aloude probleem: De dienst wordt niet door iedereen begrepen. Met name het verbeteren van de content curatie en filtering naar gebruikers toe, lijkt echter een uitdaging die het bedrijf technologisch zou moeten kunnen ondervangen. Wanneer de content immers (nog) relevanter wordt voor de gebruikers, zullen de vrienden hopelijk snel volgen.

Twitter ligt zelfs bij old school gebruikers op dit moment aardig onder vuur, omdat het bedrijf momenteel experimenteert met een redesign waardoor de dienst meer op Facebook gaat lijken. Met meer ruimte voor video- en afbeeldingen wordt weliswaar gehoor gegeven aan 1 van de klachten uit het Deutsche Bank onderzoek, maar het is de vraag of het de unieke positionering van Twitter in de markt wel verstevigd.

De microblog dienst is altijd een vreemde eend in de bijt geweest wanneer het gaat om sociale netwerken, maar legde zich de afgelopen jaren steeds meer toe op het zijn van ‘The Pulse of the Planet’: Het kloppend hart van alle wereldnieuws. Nu lijkt het dus vooral de uitdaging dat wereldnieuws zo te filteren dat elke eindgebruiker het ook op een betekenisvolle wijze kan blijven consumeren.