De haat-liefde verhouding tussen Samsung en Apple

Vele rechtszaken hebben Apple en Samsung al uitgevochten. Haast wekelijks beschuldigen de bedrijven elkaar, vaak van patent schending of kopieergedrag. Ook vorige week weer. Het moge duidelijk zijn: Samsung en Apple kunnen niet echt goed samen door een deur. Is het dan alleen maar haat en nijd? Ik denk het niet.

Ondanks de genoemde rechtszaken en beschuldigingen, geloof ik niet dat er alleen maar haat tussen de twee elektronica giganten is. Want hoe kun je het beste uit jezelf halen zonder goede tegenstrever?

“Het beste, is de vijand van het goede”, zei Voltaire ooit. Dit geldt ook voor Apple en Samsung. Doordat de twee bedrijven zo vaak in dezelfde vijver vissen, worden ze altijd gedwongen om te innoveren.

Beide bedrijven proberen de marktleider te worden binnen verschillende delen van de consumentenelektronica markt, maar dan zullen ze wel elkaar moeten aftroeven.

Samsung de winnaar van de laatste slag?
De Apple fanboys van deze wereld zijn natuurlijk al afgehaakt bij die laatste alinea, want zij zien Samsung puur als copycat van Apple. In sommige opzichten is dit misschien ook wel waar. De Samsung tablets bijvoorbeeld, waren duidelijk een reactie op Apple’s iPad.

De laatste slag is echter gewonnen door Samsung. Want als begin 2015 de Apple Watch uitkomt, is dat ruim een jaar nadat Samsung zijn eerste smartwatch uitbracht.

Zo zullen de topmannen bij Apple net zo goed kijken wat het Koreaanse tech-bedrijf doet, als andersom. En wie is de echte winnaar? Ik denk de consument. Want die krijgt uiteindelijke de gadgets voor zijn neus, met keer op keer een nieuwe functie erin verwerkt.

Jammer alleen dat niemand ooit echt aan de batterijduur werkt.

(foto via REUTERS/Dado Ruvic)