“Wat gaat de tijd toch snel!” Vaak hoor je dat een ouder zeggen als een kind bijvoorbeeld tien jaar oud wordt. In dit geval zeggen we het over de iPhone. De telefoon die de wereld veranderde is vandaag namelijk een tiener geworden. Op 29 juni 2007 kwam het toestel in de winkel te liggen. Maar dat ging niet zonder slag of stoot.
Op 9 januari 2007 begon het. De iPhone werd op die dag onthuld in een legendarische presentatie van Steve Jobs. “We introduceren vandaag drie revolutionaire producten”, zei Jobs op de bewuste dag.
“De eerste is een iPod met een groot scherm en touch-functionaliteiten. De tweede is een revolutionaire mobiele telefoon. De derde is een baanbrekend internet-communicatie-apparaat.” Het was al genoeg om de zaal enthousiast te krijgen. Maar toen kwam het: “Een iPod. Een telefoon. Snappen jullie het? Dit zijn niet drie verschillende apparaten. Dit is een apparaat. En we noemen het…iPhone!”
Op 29 juni 2007 kwam de iPhone in de schappen te liggen. Maar wie had ooit verwacht dat dit apparaat de toekomst zou voorspellen? Hij was immers duur en lang niet iedereen kon zich een wereld voorstellen waarin iedereen altijd bereikbaar was. Nee, zelfs toen nog niet. Maar kijk nu eens: vrijwel iedereen heeft een mobiele telefoon, het overgrote deel zelfs een smartphone. En het begon met deze presentatie. Deze legendarische dag. 9 januari 2007. Toen werd de wereld voor eeuwig veranderd door de iPhone.
Bumpy road
De ontwikkeling van de iPhone was echter niet gemakkelijk. In het boek Titanenstrijd: Apple vs. Google en de revolutie in de mediatechnologie van Fred Vogelstein wordt beschreven hoe de weg naar de presentatie en de verkoop er uit zag. Want het toestel wat we die dag in januari op het podium zagen, was verre van klaar.
In werkelijkheid waren er slechts een paar dozijn aan prototypes op 9 januari 2007. En die prototypes waren ook nog eens zo kwetsbaar dat ze niet verscheept konden worden vanuit de Aziatische fabrieken van Apple. Voor dagelijks gebruik waren ze dus nog niet geschikt. Hoe kwam die telefoon dan op het podium terecht? Omdat iemand van het bedrijf daadwerkelijk naar Azië is gevlogen, de telefoon heeft opgehaald, hem in zijn handbagage stopte en weer terugging naar Amerika.
Bovendien werkten belangrijke features van de iPhone nog helemaal niet goed. Zo waren er problemen met het geheugen en het virtuele toetsenbord. Tikte je op de “e”, dan kwamen er regelmatig andere letters omhoog. En probeer jij maar eens een zin te tikken zonder de letter “e”. Bovendien kwamen de letters niet direct in beeld. Nee, het duurde even voor je zag wat je ingetikt had.
Ook het touchscreen had nog wat problemen. Jobs wilde namelijk een glazen scherm in plaats van plastic. Het materiaal had hij gevonden, maar het implementeren er van bleek lastig. Er moesten sensoren in het glas verwerkt worden, zodat deze goed werkten. Dat hadden ze eerder al met plastic gedaan, maar wil je sensoren in glas verwerken, dan kijk je naar een heel ander proces. Bovendien is het glas veel zwaarder, dus moest de lijm om het scherm op zijn plek te houden ook sterker zijn. De knoppen moesten zelfs anders worden, want die werkten niet hetzelfde met het sterkere materiaal.
Op de dag van de presentatie werkte de iPhone op het podium. Maar dat was een klein wonder. Een ingewijde vertelt in Titanenstrijd hoe hij en zijn collega’s in de zaal zaten met een fles whiskey. Iedere keer als er iets goed ging, namen ze een slok. Gelukkig ging alles goed en waren de heren aan het einde van de presentatie stomdronken. En ook de gestelde deadline voor de verkoop werd behaald. Op 29 juni kon de wereld hem eindelijk in zijn hart sluiten, door hem in de winkel te kopen.
De wereld op zijn grondvesten laten schudden
De iPhone deed de wereld op zijn grondvesten schudden. Het heeft ons leven voorgoed veranderd, maar ook een aantal industrieën zullen nooit meer hetzelfde zijn. Denk bijvoorbeeld aan de pc-markt. Apple liet je een computer in je zak stoppen, de pc heb je steeds minder nodig. En dat zie je terug in de cijfers. Tot 2007 werden er jaarlijks ongeveer 400 miljoen PC’s verscheept, weet TIME. Nu zijn dat er tussen de 275 tot 290 miljoen per jaar.
Maar ook de wereld van televisie en films veranderde voorgoed. In 2007 ging je naar de bioscoop om een film te zien en zat je stipt om acht uur voor de televisie om je favoriete programma te kijken. De iPhone werd echter een videoplatform, waardoor je altijd en overal films en series kon kijken. Zit je nu om acht uur in de trein? Dan stream je je programma live op je telefoon. Of je kijkt het later gewoon even terug.
Een andere belangrijke industrie die de gevolgen van de iPhone merkte is die van de games. Voor de iPhone speelde je spelletjes op een PlayStation, Xbox, pc of bijvoorbeeld een Nintendo DS. Maar met de iPhone kwam er een geheel nieuw platform bij waar je naar hartenlust op kunt gamen.
Apple is nooit meer hetzelfde
De iPhone heeft de wereld en ons leven voorgoed veranderd, en het is allemaal terug te brengen naar twee data: 9 januari 2007 en 29 juni 2007. Maar de meeste impact had de iPhone op Apple zelf. Het bedrijf stond voor die dag bekend als Apple Computer en het maakte vooral computers en de iPod. Nu is het Apple Inc. en het doet zoveel meer dan alleen computers ontwikkelen.
De iPhone is goed voor 60 procent van de totale omzet van het bedrijf, wat neerkomt op ruim 800 miljard dollar (ongeveer 705 miljard euro). Apple is inmiddels het meest waardevolle bedrijf ter wereld en goed op weg om de eerste te worden die een biljoen dollar waard is.
De weg naar de iPhone was niet eenvoudig, de presentatie ging bijna verkeerd en het was maar de vraag of die eerste telefoon wel op tijd in de schappen zou liggen. Maar alles ging goed en in tien jaar tijd heeft de iPhone een flinke impact gemaakt op de wereld. Wat gaat de tijd toch snel.