Numrush

De Leescoalitie en Ubisoft brengen literatuur en gaming samen

De leescoalitie en ubisoft

Gaming wordt door velen gezien als de grote ‘boosdoener’ in de wereld van literatuur. Jongeren zouden weer vaker met hun neus in de boeken moeten zitten om te ondervinden hoe leuk lezen is. Maar lang niet alle jongeren worden door het lezen geprikkeld, ze zitten liever op de bank te gamen. De Leescoalitie en gameontwikkelaar Ubisoft zetten samen een unieke stap in het offensief tegen ontlezing onder jongeren door middel van ‘readification’.

Readification zorgt voor een compleet nieuwe vorm van leesbevordering met behulp van populaire games.

Verborgen Verhalen

Acteurs Ronald Giphart en Margje Woodrow hebben speciale Verborgen Verhalen geschreven die zich afspelen in de wereld van de populaire game Assassin’s Creed Valhalla. De Verborgen Verhalen zijn te lezen in de Ubisoft Special-app, die meer dan 100.000 gebruikers heeft. Hier lezen gamers over nieuwe games, bijbehorende verhaallijnen en hun hoofdpersonages. Lezers van de Verborgen Verhalen krijgen een unieke leeservaring door extra visuals, videobeelden en geluidseffecten. Maar dat niet alleen: want de lezers krijgen meer uitleg en verdieping over historische termen en gebeurtenissen uit het verhaal.

Twee werelden komen samen

Het is een belangrijke samenwerking: het leesplezier onder jongeren gaat namelijk flink achteruit. Bijna de helft van de Nederlandse 15-jarigen vinden lezen een tijdsverspilling. 60 procent van hen leest alleen wanneer het echt moet. De Leescoalitie wil deze trend ombuigen door aan te sluiten bij de belevingswereld van jongeren. Gaming is bij veel jongeren populair. Juist daarom is de samenwerking met gameontwikkelaar Ubisoft een logische stap.

“Jongeren bereik je niet alleen door tegen ze te zeggen hoe belangrijk en fijn lezen is. Je moet ze daarnaast weten te raken op een plek waar ze al graag zijn”, zegt Eveline Aendekerk, directeur van de stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek CPNB, namens de Leescoalitie. “De fictieve wereld van games is zo’n plek waar al heel veel jongeren zitten en waar het lezen van verhalen eigenlijk heel goed bij past.”

Beeld: Ubisoft