De micro-bus van Volkswagen keert terug als elektrische variant

Volkswagen

Volkswagen heeft tijdens de 69ste IAA Commercial Vehicles-show in Duitsland een volledig elektrische bestelwagen getoond. De bus moet het commerciële equivalent zijn van de I.D. Buzz microbus die in 2017 onthuld werd. Dat meldt TechCrunch.

De microbus doet vooral denken aan het hippiebusje uit de jaren ’70, die wereldwijd bekend is. De nieuwe versie is volgens Volkswagen zelf “het ideale voertuig voor het verkeer in de stad van morgen”.

Hoewel het nog een conceptauto is, is er een grote kans dat het busje daadwerkelijk in productie genomen wordt. Volgens het bedrijf kan het busje in 2021 al op de markt komen. Dat is een jaar eerder dan de passagiersversie die vorig jaar onthuld werd.

I.D. Buzz

De microbus heet de I.D. Buzz cargo microbus en heeft 20 inch-wielen en en dak met zonnepanelen. Met dat dak kan de actieradius van de accu met 14 kilometer per dag verlengd worden. Verder heeft het aan de achterkant deuren die naar de zijkant toe openslaan en een nieuwe bumper aan de achterkant.

De bus heeft verder een “verbonden” systeem, waarmee je alle producten die op de planken binnenin staan kunt volgen. Het voertuig kun je van buitenaf openen met een sensor dat geautoriseerde personen via een digitale sleutel herkent. Die digitale sleutel wordt van een smartphone naar de auto verstuurd.

Andere voertuigen

Volkswagen toonde ook andere voertuigen, waaronder een commerciële e-bike voor het vervoeren van vracht, een elektrisch concept van een busje genaamd de Crafter HyMotion dat door waterstof wordt aangedreven, een Transporter-concept met een hybride systeem en de ABT e-Caddy. Dat is een kleine bus die halverwege 2019 op de markt moet komen.

Een aantal van deze concepten, waaronder de Crafter HyMotion, komen voorlopig nog niet op de markt. “Dit is nog steeds een conceptvoertuig, maar het technische concept is al bijna klaar voor productie”, aldus Heinz-Jürgen Löw, het hoofd van sales en een bestuurslid van Volkswagen Commercial Vehicles.

“We voeren nu een intensieve kosten- en voordelen-analyse uit om het marktpotentieel te bepalen.”