De nieuwe New York Times-app lijkt wel een beetje op Facebook

De nieuwe New York Times app NYT Now probeert te lijken op de tijdlijn van een sociaal netwerk zoals Facebook maar dan zonder de onzin. Vorige week werd de nieuwe app geïntroduceerd voor iPhone. Josh Bentorn van Nieman Lab omschrijft de NYT Now als “the most interesting mobile app from a traditional news company in years.

Een aantal jaar geleden lagen nieuwsprioriteiten nog heel anders. In plaats van gefocust te zijn op de allernieuwste “viral” content en het aantal nieuwe bezoekers werd er gekeken naar het aantal bezoekers per pagina. Het doel was om een publiek te trekken van lezers die telkens terugkomen en lange tijd op de website doorbrengen. In plaats van lezers die in korte tijd van website naar website gaan en nergens lang blijven.

Dat veranderde snel met de opkomst van “search engine optimalization” (SEO) en de introductie van grote sociale netwerken. Deze media veroorzaakten veel meer verkeer dan verwacht en nieuwsorganisaties begonnen de focus te verleggen van het terugkomende publiek naar de vlugge lezers. De NYT Now-app gaat echter tegen die trend in: het doel is namelijk om lezers telkens opnieuw terug te laten komen en daardoor een vast publiek op te bouwen. De NYT wil dus eigenlijk de vlugge lezers weer omzetten in abonnees.

w640-1

Twee tijdlijnen
Zodra je NYT Now voor het eerst opent krijg je een korte tutorial te zien waarin te lezen is dat de app continu wordt bijgewerkt door de redacteuren van de NYT. De meest belangrijke verhalen van de Times worden met de hand geselecteerd en samengevoegd met het beste van andere bronnen.

Vervolgens zijn er twee tijdlijnen te bekijken in de app: de nieuws-tijdlijn en de samengestelde tijdlijn. In de nieuws-tijdlijn worden headlines, foto’s en de belangrijkste punten van verhalen gesorteerd op basis van relevantie. ’s Morgens word je begroet met een korte beschrijving van het weer en een “morning briefing” van het meeste belangrijke nieuws van de nacht ervoor en de komende dag. De “morning briefing” gaat om zes uur ’s ochtends online en vat in korte en duidelijke taal het nieuws samen.

De samengestelde tijdlijn biedt een overzicht van foto’s, quotes en korte teasers van verhalen op andere websites. Deze zijn geselecteerd door de redacteuren van de NYT. Interessant aan deze tijdlijn is dat de Times hiermee erkent dat er ook goede journalistiek plaats vindt buiten de Times om en dat het geen kwaad kan om naar deze artikelen te linken. Naast deze twee tijdlijnen is er ook een leeslijst waarin je belangrijke verhalen kunt bewaren om offline te lezen.

w640-2

Andere aanpak
The New York Times on a phone should be speaking to readers in a different way,” zegt Cliff Levy, ontwikkelaar van de app, “It should be more conversational and not catty. Phones are where people store their contacts, their photos, their text messages—they’re an extension of people’s identity, and the Times has to account for that.

Hij voegt daar wel aan toe dat de manier waarop de Times dat moet doen verandert gedurende de dag. De “morning briefing” staat vanaf zes tot negen uur bovenaan de app. Tijdens het middaguur verandert dat in een “lunchtime read”, een kort artikel over een interessant onderwerp. Aan het einde van de dag is er een “evening briefing” en van negen tot middernacht een “nighttime read”, een langer en uitgebreider artikel.

I am focused on this idea of habituation,” zegt Levy. “The Times has throughout its history focused on habituation. Dining came on Wednesday. Arts and Leisure came on Sunday. But not so much throughout the day.” Volgens Levy moet NYT Now een app zijn waar mensen even op kijken wanneer ze vijf minuten de tijd hebben, net als op Facebook. Facebook en Twitter staan echter vaak vol met onzin die mensen niet willen zien. De bedoeling is dat deze app mensen juist biedt wat ze willen zien.

De app is ook gewoon in Nederland te downloaden. Als je een abonnement het op de Times of de digitale versie dan kun je gratis gebruik maken van de app. Een los abonnement op de de NYT Now-app kost 6,99 dollar en is de eerste maand gratis. Zeker de moeite waard als je ook graag internationaal nieuws mee krijgt en het geen probleem vindt om in het Engels te lezen.