Numrush

De smart tv is dood

Een tv gebruiken we uiteindelijk maar voor twee dingen: televisie kijken en gamen. Het idee achter de smart tv, waarbij de televisie een soort centrale hub vol applicaties wordt, kunnen we inmiddels officieel als mislukt beschouwen. Het feit dat Microsoft stopt met Skype voor al die kekke televisiemodellen met een ingebouwde camera is hét teken aan de wand.

De afgelopen jaren bracht alle televisiefabrikanten televisies op de markt met hun eigen smart tv-platform. Standaardisering was in de markt een verboden woord en televisiefabrikanten betaalden partijen geld om een applicatie te ontwikkelen voor hun smart tv. En dan heb ik het niet over een app van Netflix om on demand tv te kijken, maar over bijvoorbeeld Markplaats, Thuisbezorgd, Funda en dus ook Skype voor je televisie.

Waarom je in hemelsnaam dat soort apps zou willen gebruiken op een apparaat dat je bedient met een afstandbediening heb ik al nooit begrepen, maar televisiefabrikanten leken er toch van overtuigd dat dit een dingetje zou worden. Ook sommige bedrijven leken de boot niet te willen missen en bouwden dus apps voor al die verschillende televisies.

Apple TV

In september schreef ik aan de vooravond van de lancering van de Apple TV met App Store al een uitgebreid stuk over het gebruik van apps op televisie. Ik schreef toen:

Onze smartphones, tablets en computers zijn apparaten die we gebruiken om te communiceren, om te werken, dingen op te zoeken en als entertainment. We switchen van app naar app en gebruiken de apparaten actief omdat we ze letterlijk bij de hand hebben. Daar tegenover staat de televisie die we gebruiken om video te kijken. Lineaire televisie bij voorkeur en langzaamaan steeds meer on demand video (hallo Netflix!).

Dat punt is nu, een half jaar, niet alleen bewezen door de dood van Skype van smart tv’s, maar vooral ook door de Apple TV. De succesvolste apps, zowel gratis als betaald, zijn allemaal video-apps en games. Met als enige uitzonderingen een yoga-app (vol yoga-video’s) en een weer-app.

Kijk je naar de App Store op de iPhone, dan zie je nauwelijks overlap in de toplijstjes, op een enkele game na. Van de diverse communicatie/sociale media-apps en apps met een informatief karakter die bovenaan de App Store-lijstjes op de iPhone staan, is op de Apple TV geen spoor te bekennen.

Een tv in een smart home

Is dat erg? Nee, totaal niet. Moeten fabrikanten van televisies of techbedrijven als Apple en Google zich zorgen maken? Nope. Gaat deze verandering niet gewoon heel langzaam? Nee! Er is namelijk een andere verandering gaande.

Een tv is en blijft een tv. Een groot scherm dat in onze woonkamer staat en waar we passief naar kijken en die we eventueel gebruiken voor het spelen van game. Voor het opzoeken van informatie of het communiceren hebben we apparaten tot onze beschikking waarmee we dat 10.000 keer beter kunnen doen en blijven doen. En de manier waarop we tv kijken verandert. Door Netflix. Door YouTube. En daar spelen apps een rol in. Sterker nog: de televisie-apps van Netflix zijn een ongelofelijk belangrijk onderdeel van de dienst.

En we zien ook steeds meer dat de televisie beter integreert met de andere apparaten in ons steeds slimmer wordende huis. Met één klik kun je nu al een video die afspelen op een tablet of smartphone afspelen op je tv. En het is al mogelijk dat zodra je tv gaat kijken andere apparaten in huis, zoals je verlichting automatisch een seintje krijgen en dimmen.

Dat kun je nog steeds een smart tv noemen, sterker nog: een televisie als onderdeel van een smart home is meer ‘smart’ dan een interface vol apps. Maar de smart tv zoals hij ooit bedacht is door televisiefabrikanten,die is dood. Als die ooit al levend is geweest.