Esports is een goede manier om als marketeer de millennial te bereiken. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Wie nieuw is in de wereld van gaming en esports, staat een culture shock te wachten. Het is alsof je zaken gaat doen in China. Je kent de taal en cultuur niet en dat maakt het lastig.
Ward GeeneWekelijks neemt columnist Ward Geene ons aan de hand door de groeiende wereld van esports en gaming culture. Deze week: de eigen taal van esports!Wil je succesvol zijn met marketing in esports, dan staat je vooral een culturele uitdaging te wachten. Je moet een culture kloof overbruggen. Iets dat je zelf moet doen. Of je huurt mensen in die ervaring hebben met handel drijven in het “buitenland”. Denk aan influencers en consultants. Zonder de taal en cultuur te kennen is marketing in esports een gevaarlijk mijnenveld. Voor je het weet denk je iets briljants bedacht te hebben, maar draait het uit op een flop en damage controle.
Eerder schreef ik al over de 5 grootste misvattingen over esports in Nederland. Bijvoorbeeld dat gaming en esports niet hetzelfde zijn. Dit artikel sluit aan op deze misvattingen en gaat in op waarom je als marketeer af bent als je termen als e-gaming en e-gamer gebruikt. Zonder dat je het zelf waarschijnlijk door hebt.
Bud Light en HyperX
In 2016 startte Budweiser een esports-campagne met Bud Light. Ze kozen een aantal pro gamers van verschillende games uit door het publiek te laten stemmen. Deze spelers werden in een luxueuze villa gestopt en namen het tegen elkaar op door middel van verschillende opdrachten. Een campagne met een hoge productiewaarde. Voor Budweiser draaide deze campagne uit op een grote flop.
De esports-fan zat niet te wachten op dit type content. Van tevoren werd de Bud Light campagne al de grond ingeboord. Niet omdat het overduidelijk marketing is, maar omdat het vooral geen toegevoegde waarde bleek te hebben voor de fans.
Mensen voelden zich totaal niet aangesproken en er werden vooral grappen over de campagne gemaakt. Dat de winnaar bijvoorbeeld juist géén Bud Light hoefde te drinken als prijs. Iets waardoor het merk eerder gezichtsverlies leed onder de doelgroep.
Dat iets overduidelijk marketing kan zijn en toch aanslaat bij de doelgroep, bewijst HyperX met haar reclame voor een van hun gaming headsets. Voor iemand die niet bekend is met de wereld van Reddit, Twitch en esports is de HyperX-reclame vooral vreemd. Ik hoor je al denken: “Dat had ik er intern nooit doorheen gekregen!”
Maar kijk eens naar het aantal views. De reacties. De doelgroep loopt weg met de reclame en is oprecht geïnteresseerd in het product. Als buitenstander begrijp je niets van de reclame en alle referenties. De doelgroep begrijp de ‘geheimtaal’ wel en voelt zich juist aangesproken.
Memes en ons cultureel geheugen
Volgens Richard Dawkins zijn memes de bouwstenen van ons culturele DNA. Zoals onze genen onze biologie definiëren, bepalen memes onze cultuur. Wie we zijn en waar we ons mee identificeren. De meme is een besmettelijk informatiepatroon. Iets dat viral gaat. Zoals #covfefe.
Memes zijn volgens de definitie van Dawkins echter niet alleen de grappige plaatjes en filmpjes op het internet, waar de term meme vooral voor wordt gebruikt, maar ook zoiets als religie en het vieren van Kerst.
De meme is een besmettelijk informatiepatroon. Iets dat viral gaat. Deel deze quoteWaarom dit belangrijk is, is omdat memes gebruik maken van verwijzingen die uitgaan van een bepaalde voorkennis. Waarschijnlijk moet je eerst opzoeken wat #covfefe was, voordat je behoorde tot de ‘incrowd’ en alle grappen erover kon volgen. Het was als een geheimtaal die iedereen leek te spreken, maar waar je in eerste instantie niet van begreep. Totdat je de tweet van Trump las.
Nog een voorbeeld: wanneer ik schrijf: “Willen jullie meer of minder”, dan hoef ik die zin niet af te maken. Bijna iedere Nederlander weet waar ik naar refereer met deze woorden. Het is iets dat onderdeel is geworden van onze cultuur. Wat ons Nederlanders maakt. Om dit uit te leggen in het buitenland heb je heel veel context nodig. Hoe je je tot die woorden verhoud, bepaalt met welk gedachtengoed je jezelf identificeert.
Tijdens een EK of WK voetbal gaat het vaak over ’74 en ’88. Of de weergaloze nummer 14. Allemaal referenties die de meeste Nederlanders zullen begrijpen. Of informatie goed verspreid is binnen een groep, bepaalt of je snapt dat het grappig is wanneer John de Wolf in een reclame in een Amsterdams ziekenhuis ligt. Of hoe je je handen moet houden als je “het lichaam van Christus” in ontvangst neemt als katholiek.
Omdat bepaalde informatie zo verspreid is onder een groep mensen, kun je daar gebruik van maken om duidelijk te maken dat je tot een bepaalde groep behoort.
De taal van FIFA
We gebruiken heel veel referenties, en dus ook memes, in onze dagelijkse communicatie. Denk bijvoorbeeld aan al dat jargon dat je op je werk gebruikt. Op een conferentie laat je ermee zien dat jij tot de ‘groep’ behoort.
Maar aan de keukentafel of op een verjaardag moet je wat je precies doet als werk toch even anders uitleggen. Dan probeer je iets te vertalen waarbij er altijd iets verloren gaat. Maar je moet wel, anders begrijpen mensen niet wat je bedoelt. En dat is exact de reden waarom ik denk dat FIFA op dit moment zo’n succes is binnen de mainstream media. Het is de enige esport waarbij je bijna niets hoeft te vertalen.