“De toekomst van de gezondheidszorg is een mix van Facebook en Spotify”

De toekomst van gezondheidszorg is er een die zal draaien om technologie. We kunnen het proberen te remmen, maar tevergeefs. Dat is althans wat Dr. Leslie Saxon ons duidelijk wil maken tijdens haar sessie op SXSW vanochtend. Volgens Saxon is onze toekomst een medische mengelmoes van Facebook en Spotify.

De enorme zaal Salon H in het Hilton is op een paar stoelen na vol voor de sessie van Dr. Leslie Saxon. Terecht, want de Amerikaanse is als oprichter van het USC Center for Body Computing al jaren bezig met fantastische creatieve en innovatieve projecten. Helaas presenteert ze deze ochtend slechts een fractie van dat werk en richt ze zich vooral op de implicaties van de huidige ontwikkelingen.

We tellen 15 mensen met een Google Glass in de eerste 10 rijen van de zaal wanneer Saxon nog maar eens benadrukt dat we feitelijk al “networked humans” zijn. De gemiddelde persoon kijkt ongeveer 150x per dag op zijn of haar smartphone om informatie te consumeren.  De innovaties die er voor moeten zorgen dat we die consumptie verder vergemakkelijken zijn bekend: Google Glass, Smartwatches, tablets.

Wie om zich heen kijkt, weet genoeg: mensen dragen steeds meer technologie. Vaak voor sportieve inzichten of entertainment, terwijl slechts 27% van de Amerikanen technologie dragen voor medische doeleinden, met name voor het gehoor of bij problemen in de hersenen.

Een stap verder ziet Saxon een overlap tussen die twee: dezelfde sensoren die jij gebruikt voor ‘fun’ en ‘entertainment’ zijn bruikbaar om een compleet medisch dossier te vormen. Gevuld met gegevens die medische hulpverleners in staat stellen om je beter en persoonlijker te ondersteunen.

Belangrijke vragen zijn: wie is de klant? Welke metrics zijn belangrijk voor jou? Onder aan de streep is deze vorm van Human Machine Interface alles behalve een standaard.

Hoe die ontwikkeling zich gaat ontvouwen volgens Saxon, is interessant. De Amerikaanse ziet een vergelijk in de manier waarop de consumptie van muziek is verandert over de afgelopen jaren. De ‘on-demand’ factoren van diensten als Spotify en Beats gaan we absoluut terug zien als het gaat om welke medische data je van jezelf wil opvragen en beheren.

Daarnaast ziet Saxon een toekomst waarin we onze biometrische data gaan vermengen met onze sociale activiteiten. Het delen van je hartslag bij je muziek of je ademhaling tijdens een video van een bungeejump bijvoorbeeld. Een recent voorbeeld vanuit haar eigen werk daarvan is Biogram, een proefballontje van USC rondom de Alivecore ECG meter.

Of we daadwerkelijk een “Facebook of Health” gaan zien opkomen in de komende 3-5 jaar, durf ik te betwijfelen, zeker met het oog dat andere belangrijke thema hier op SXSW: privacy en veiligheid.

Dat Saxon daar met USC wel haar best voor gaat doen, dat moge duidelijk zijn. Het is alleen jammer dat ze vandaag niet iets meer van de innovaties uit haar lab met ons wilde delen!

06_Footer-Fitness