Mercedes Benz’ meest recente concept is wellicht de toekomst van logistiek. De nieuwe vrachtauto van het Duitse bedrijf ziet er aan de buitenkant al een tikkeltje futuristisch uit, onder de motorkap wordt het pas echt interessant. Immers, de “Future Truck 2025” rijdt volledig uit zichzelf.
Zelfrijdende (of ‘autonoom opererende’) voertuigen zijn geen onbekend fenomeen in de agrarische sector en worden regelmatig ingezet voor militaire doeleinden. En zelfs de consumentenmarkt gaat overstag: anno 2014 parkeert de auto zichzelf in, tegen 2020 moet een groot deel van de voertuigen op de weg volledig autonoom opereren.
Maar de zelfrijdende vrachtauto, daar waren we wellicht nog niet helemaal op voorbereid. Bij Mercedes dus wel, getuige hun gloednieuwe en strak ontworpen prototype van de “Future Truck 2025”. Inderdaad, de Duitse autofabrikant wil er alles aan doen om de vrachtauto binnen 10 jaar op de openbare weg te krijgen.
De nieuwe vrachtauto van Mercedes is uitgerust met een eigen besturingsysteem, “Highway Pilot”. Dankzij dit systeem is de vrachtwagenchauffeur vanaf geen chauffeur meer, maar ‘Transport Manager’. Een lading sensoren, GPS en de mogelijkheid om net andere voertuigen op de weg te communiceren laten de vrachtauto zelf het werk doen.
Niet al het werk, zoals de aanwezigheid van het stuur in het futuristische concept al verklapt. Het “Highway Pilot”-systeem neemt de werkzaamheden pas over bij een constante snelheid van minimaal 80 km/u en geeft bij het verlaten van de snelweg de controle weer over aan de bestuurder.
Die heeft over vernuftige gadgets om door de stad te navigeren ook niet te klagen. Naast kekke LED-verlichting en comfortabele stoelen maakt de Future Truck gebruik van camera’s in plaats van achteruitkijkspiegels. De camera hebben een bredere hoek en kunnen meebewegen om ongevallen door onzichtbaarheid te voorkomen.
Altijd al gefascineerd geweest met het truckersbestaan maar nooit de behoefte gehad om het stuur in handen te hebben? Ook dan is de Future Truck een prima oplossing. Immers, ook de bijrijder heeft over comfort geen klagen. Wilt u een krantje bij die open haard?
Het zal echter nog flink wat jaren kosten voordat we innovatieve trucks als deze van Mercedes over onze snelwegen zien rollen. Technologisch gezien is de Future Truck nu al mogelijk, maar het protocol er omheen is is nog verre van duidelijk. Hoe moet er worden omgegaan met de rijdata van de auto, wat gebeurt er in het geval van een ongeluk met de truck en hoe moeten de regels rond het rusten van chauffeurs worden bijgesteld?