De cloud groeit hard. Van services als Google Docs, Dropbox en Spotify tot de grootste bedrijven ter wereld maken steeds meer gebruik van cloud technologieën om te innoveren. Maar wat komen we de komende jaren verwachten op dit gebied? Werner Vogels, CTO van Amazon.com lijnt in een column op de website van The Guardian de vier grootste trends uit.
Werner Vogels werkt al sinds 2004 bij Amazon.com en is sinds 2005 CTO van de webwinkel. Hij is hiermee verantwoordelijk voor de technologische innovatie van de online winkel. Hij weet dan ook behoorlijk wat af van de laatste trends op het gebied van cloud computing.
Content volgt je overal
De eerste trend is volgens Vogels dat al jouw content je overal kan volgen. In plaats van dat content gelimiteerd is tot één apparaatje, is het dankzij de cloud mogelijk om alle content automatisch te delen met al je apparatuur.
Dit zie je bijvoorbeeld terug in de Samsung Smart TV’s of in services als Amazon Cloudplayer. Deze services zorgen ervoor dat je geen data meer lokaal op hoeft te slaan, maar dat data altijd en overal gedeeld kan worden. Hij schrijft: “I no longer need to bring my content; cloud enables my content to follow me wherever I go.”
Cloud zorgt voor een verbetering van de offline wereld
Ten tweede kan cloud computing zorgen voor een verbetering van de offline wereld. Vogels doelt hiermee onder andere op The Internet of Things. Technologische apparatuur als de Nest thermostaat kan meer informatie bieden dan voorheen voor handen was.
Ook in het bedrijfsleven ziet Vogels mogelijkheden. Hij geeft een voorbeeld van Shell. Shell gooit namelijk sensoren in hun oliebronnen. Hiermee kunnen ze heel veel data verzamelen. Ook in het openbaar vervoer kan de cloud zinvol zijn. Hier kan de cloud namelijk gebruikt worden om real-time updates te geven aan reizigers op dezelfde manier als Waze dat doet voor auto’s.
Iedereen kan een mediabedrijf worden
Cloud biedt organisaties de mogelijkheid om gemakkelijk gebruik te kunnen maken van media. Via de cloud kunnen bedrijven hun bereik vergroten. Bedrijven die traditioneel geen mediabedrijf zijn, kunnen media wel gebruiken om een grotere bekendheid en een groter publiek te creëren.
“A good example is sports clubs; all are looking for ways to establish an engagement with their fan base beyond the two hours on a weekend. A successful way to achieve a weeklong engagement is by daily distribution or fresh, exclusive media content,” schrijft Vogels
Data processing kan real-time plaatsvinden
Big Data is tot nu toe gericht geweest op het verleden. Door gigantische hoeveelheden data te analyseren is het mogelijk om verbanden te trekken tussen bepaalde producten of aankopen van een specifieke doelgroep. Cloud computing gaat er volgens Vogels voor zorgen dat dit niet alleen meer gebeurd met historische data, maar ook met actuele data.
Dankzij de cloud kan data namelijk veel sneller verwerkt worden. Het is niet nodig om data eerst te verzamelen, vervolgens op te slaan en dan pas te verwerken. Data kan met de cloud direct verwerkt en geanalyseerd worden. Vogels verwacht dan ook dat steeds meer bedrijven data analyse gaan gebruiken om real-time resultaten te krijgen, die grote invloed kunnen hebben op welke producten bedrijven gaan maken.
Lees hier de volledige column van Werner Vogels op The Guardian.