“More efficient than a train, faster than a plane.” Onder die noemer presenteerde een groep studenten van de TU Delft vrijdagavond hun ontwerp voor een zogeheten pod (een wagon of capsule) voor de hyperloop. De studenten doen onder de naam Delft Hyperloop mee aan de Hyperloop Pod Competition die Elon Musk met zijn SpaceX is gestart.
Musk bedacht het idee voor de hyperloop en presenteerde het twee jaar geleden: een vacuümbuis waar je capsules, met mensen of goederen erin, doorheen kan laten vliegen met meer dan 1000 km/u. Dit is niet alleen razendsnel, maar ook nog eens ontzettend milieuvriendelijk. Doordat het vervoer plaatsvindt in een vacuüm heb je geen last van wrijving en kost het dus nauwelijks energie.
Musk wil zijn idee werkelijkheid maken en ook een ander bedrijf in de VS is inmiddels bezig met het bouwen van een testbaan. Daarnaast heeft de SpaceX-baas een studentencompetitie uitgeschreven voor het ontwerpen van de pods waar mensen mee vervoerd moeten gaan worden.
De studenten die Delft Hyperloop zijn gestart hoopten vooraf al dat er een competitie zou komen. En binnen een week nadat Space X hem startte, was Delft Hyperloop dan ook opgericht. In oktober presenteerde het team hun eerste design en mochten ze door naar de tweede ronde.
31 man
Sindsdien werkten ze met 31 man bijna nonstop aan definitieve ontwerp. Er werd gedesignd en getest. En uiteindelijk is het idee dat de studenten hebben bedacht donderdag ingestuurd. Vrijdagavond presenteerden ze het in een vol Auditorium op de TU Delft aan het publiek en volgend weekend staan ze voor de jury van de Hyperloop Pod Competition in Texas.
We komen bij dit soort wedstrijden meestal goed uit de bus Deel deze quoteDaar gaan ze de strijd aan met heel veel andere teams en zien ze hoe ze het hebben gedaan in vergelijking met de concurrentie. “Er doen 110 teams mee, waarvan 50 in onze categorie: het hele ding ook echt bouwen”, vertelt Bastiaan Zwanenburg, student Lucht- en Ruimtevaarttechniek en één van de woordvoerders van Delft Hyperloop. “Hoe goed ze zijn is moeilijk te zeggen, maar we weten uit ervaring bij andere wedstrijden, zoals de World Solar Challenge en Formula Student, dat Delft meestal goed uit de bus komt. We denken dat we dus een hele goede kans hebben om ver te komen, maar we gaan het volgende week zien in Texas.”
Waar ze op worden beoordeeld? “De jury kijkt naar meerdere factoren: is het veilig? Is het efficient? Is het innovatief? Maar ook: hoe realistisch is dit? Is het makkelijk uit te voeren?” legt Zwanenburg uit. Maar hij geeft ook toe dat het heel moeilijk is om in te schatten wat de eventuele doorslag kan geven.