Numrush

Zo hielp Deloitte innovatieve startup Lightyear naar een beter organisatiemodel

Het is een wonderlijke tijd: met een inspirerend idee en de juiste mindset kun je je met je startup al snel uitgroeien tot een impactvolle organisatie. Maar dan? Veel startups worstelen met de groei van hun organisatie en kunnen daarbij veel leren van corporates. Dat stelt Deloitte, dat samen met Lightyear liet zien hoe dat vorm kan krijgen.

Lightyear is een bedrijf met een uniek concept: een elektrische auto die via zonnecellen op het dak zijn eigen energie opwekt. Maar Lightyear is ook een startup en startups slagen vaker niet dan wel, stelt consultant Rogier van der Klauw. Maar met hulp van Deloitte wist de fabrikant in een jaar tijd een flinke groei door te maken.

Lightyear werd opgericht door alumni van het Solar Team Eindhoven. Dat team won in 2013, 2015 en 2017 de Bridgestone World Solar Challenge in de Cruiser-klasse, waarbij auto’s op zonne-energie tegen elkaar racen. Datzelfde idee wordt nu dus vertaald in een auto voor consumenten, die ook zijn eigen energie op kan wekken.

Dat project loopt tot nu toe goed. In juni dit jaar werd het prototype van de eerste auto onthuld en ook direct beschikbaar gemaakt voor een exclusieve markt.

Niet goed ingericht op groei

Startup Lightyear kan dus goed groene auto’s maken. Maar op andere vlakken kunnen ze nog veel leren van andere, grotere bedrijven. Hoewel jonge bedrijven vaak wel een goed idee hebben, zijn ze niet altijd klaar voor de groei die daarbij hoort.

Rogier, consultant Business Model Transformation, kwam al snel op een idee. Rogier studeerde samen met Maijke, nu COO van Lightyear. En ook bij Lightyear is het belangrijk om het organisatiemodel beter in te richten, zodat de organisatie beter ingericht is op groei. Samen zouden ze de groei beter kunnen begeleiden.

Maijke was het hier na gesprekken met Rogier en zijn collega’s Robert en Emma mee eens, en zo ontstond een nieuwe, innovatieve samenwerking.

Van 20 naar 120

Maijke en haar collega’s bij Lightyear werken met name aan de ontwikkeling van hun groene auto. De focus ligt dus niet op hoe de organisatie, processen en administratie ingericht zijn. Maar wil je groeien, dan is aandacht voor deze onderwerpen belangrijk. En dat is waar een corporate als Deloitte veel advies over kan geven. Zo hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden.

Emma en Rogier hielden samen met een groter Deloitte/Lightyear-team meerdere sessies over de organisatorische insteek. Daar kwamen diverse interessante inzichten uit. Zo bleek dat bestaande organisatiestructuren niet goed toe te passen zijn op Lightyear, omdat de verschillende afdelingen verschillende structuren vereisen.

De oplossing lag in het ontwikkelen van een nieuwe organisatiestructuur voor Lightyear. En die oplossing heeft zijn vruchten afgeworpen. In een jaar tijd groeide de startup namelijk van 20 naar 120 werknemers, en ook nu is het klaar voor een grotere groei.

Samen werken aan ecosysteem

Het delen van kennis blijkt een gouden greep te zijn. Emma en Rogier stellen dat iedereen bij Lightyear nu beter weet waar ze aan toe zijn, omdat afdelingen gedefinieerd zijn en werknemers weten aan wie ze verantwoording af moeten leggen.

“Wat je nu ook ziet en waar je van leert, is dat we meer grote bedrijven via Deloitte kunnen koppelen aan het ecosysteem van Lightyear”, vertelt Emma. “Dat is ook voor Deloitte zelf een interessante ontwikkeling. Want als Deloitte ga je dan van adviseur, naar trusted advisor, naar regisseur van het gehele ecosysteem.”

Wil je meer weten over werken bij Deloitte? Lees dan nu verder op de site van Deloitte en bekijk direct de laatste vacatures.