Wie zegt dat de QR-code dood is? JanSport in ieder geval niet. Deze rugzakfabrikant experimenteert namelijk met een rugzak die een grote QR-code is. Het moet voor tieners een goede manier zijn om zichzelf uit te drukken, meldt CNN.
JanSport heeft 300 rugzakken gemaakt met stof die “te programmeren” is. Het idee is dat de draden in de stof in een uniek patroon gezet worden. Daardoor ontstaat er een soort QR-code die je kunt scannen met de iOS-app AFFOA Looks. Je ziet op het oog dus een normaal kruislings patroon, maar het is veel meer dan dat.
Via de code kun je bijvoorbeeld een nummer, muziekvideo, Facebookpagina of website delen met iedereen die de rugzak scant. Waar je vroeger een patch van je favoriete band op je rugzak plaatste, kun je nu dus naar het YouTube-kanaal van die band verwijzen. De doelgroep van de rugzak bestaat uit de kinderen van de digitale era, dus Millennials en de generatie daaronder.
E-mail als je rugzak weg is
Het mooie van de rugzak is volgens Steve Munn, de president van Jan Sport in Amerika, de simpelheid. Er zitten geen snoeren of batterijen aan de tas, maar het maakt nog steeds verbinding met de digitale wereld.
Yoel Fink, een professor bij MIT en de CEO van Advanced Functional Fabrics of America, wil dat de rugzak in de toekomst een e-mail naar je stuurt als je hem kwijt bent. Het idee is dat iemand de rugzak kan scannen via de app en vervolgens contact op kan nemen met de eigenaar.
Of de rugzak in zijn huidige vorm ooit verkocht wordt, is niet helemaal zeker. Volgens Munn kan de techniek binnen achttien maanden worden toegevoegd aan de bestaande tassen van JanSport. Hoeveel ze dan zouden kosten, is niet bekend. De 300 rugzakken die nu gemaakt zijn, werden weggegeven tijdens een MIT-evenement gisteren.