Deze smart bril kan precies zien waar jij naar kijkt

Er zijn genoeg apparaten onze locatie en communicatie bij kunnen houden dus waarom niet ook de dingen waar je naar kijkt? Dat is precies wat de Tobii Glasses 2 wél belooft te doen, een high-tech bril die je oogbewegingen kan volgen. Hoewel je je af kunt vragen waarvoor je zoiets zelf nodig zou hebben, snakken onderzoekers naar dit soort informatie – denk bijvoorbeeld aan data over waar een persoon het meeste naar kijkt bij het televisie kijken met een tablet in de hand.

De bril is dan ook voornamelijk gemaakt voor onderzoeksprojecten, testen en simulaties – waarbij je naar meer dan alleen een computer of tablet kijkt, dat is namelijk al goed te meten met behulp van een niet-wearable apparaat zoals Tobii’s EyeX. De bril kan daarentegen bijvoorbeeld zien naar welk deel van iemands gezicht je kijkt in verschillende sociale situaties. “What you’re actually watching is the overlay of the gaze on the video,” legt Barbara Barclay, manager bij Tobii uit. “The glasses themselves have no obstruction on the peripheral, so [they] can eye-track a wide area.

tobii-glasses-2

Hoewel Tobii deze bril al een tijd in het assortiment heeft, komt de Glasses 2 met een aantal interessante updates. Zo wordt ieder oog nu gevolgd met behulp van twee camera’s waardoor de kans groter is dat de meting klopt. Verder is real-time tracking nu mogelijk zodat een onderzoeker direct kan zien waar een persoon naar kijkt, deze data wordt direct verstuurd en opgeslagen op een SD-kaart.

Als je al deze waardevolle data vervolgens wilt analyseren dan heeft Tobii daar ook een – extreem dure – oplossing voor. Zo is de standaard versie van de bril 14,900 dollar en betaal je voor de bril mét analyse software 29,900 dollar of achthonderd dollar per maand. Zelfs de notoir dure Google Glass valt daarbij in het niet; er zijn op dit gebied tot nog toe echter maar weinig alternatieven beschikbaar.

Later dit jaar zal er een SDK beschikbaar komen voor ontwikkelaars zodat producenten Tobii’s platform kunnen integreren in hun eigen wearables. Denk bijvoorbeeld aan een augmented-reality headset voor tijdens het gamen die informatie kan weergeven op basis van waar jij naar kijkt. “That will allow people who are doing more complex interactions to take the platform of the glasses and do all kinds of things,” zegt Barclay. Hoewel de bril voorlopig dus voornamelijk interessant is voor onderzoekers zijn er zeker toepassingen voor de consumentenmarkt.