Het is misschien wel het belangrijkste onderzoek naar de ontwikkelingen op het gebied van nieuws op internet: het Digital News Report van het Reuters Institute for the Study of Journalism. Het rapport bestaat uit een groot kwantatief onderzoek onder inwoners van bijna 40 landen, inclusief Nederland. Dat wordt aangevuld met kwalitatief onderzoek en duiding van wetenschappers in alle landen die worden onderzocht. Zo ontstaat er een zeer compleet beeld, zeker omdat het onderzoek jaarlijks wordt uitgevoerd en ontwikkelingen dus inzichtelijk worden gemaakt.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over het Digital News Report 2018.Het Digital News Report bevat een heleboel informatie over de digitale nieuwsconsumptie (en de bijbehorende) ontwikkelingen in Nederland. En die kun je dan ook weer in internationale context plaatsen. Dat is prettig, want we horen veel over wat er in de VS gebeurt maar in hoeverre verschilt de situatie daar van hier? (Teaser: soms heel veel, soms heel weinig).
Het is de moeite waard om het hele rapport (144 pagina’s) door te bladeren en de relevante onderdelen te lezen, maar ik kan me voorstellen dat je daar geen tijd voor hebt. Daarom heb ik dat voor je gedaan. Geef me 4 minuten van je tijd en ik geef je de 5 belangrijkste inzichten uit het Digital News Report 2018.
1. Het vertrouwen in nieuws is relatief hoog in Nederland
Van de 37 onderzochte landen staat Nederland op de derde plaats op het gebied van vertrouwen. 59 procent van de ondervraagden geeft aan ‘het nieuws’ te vertrouwen, als het gaat om de nieuwsmedia die mensen zelf gebruiken is dat zelfs 67 procent. Het opvallendste is misschien wel dat het vertrouwen in nieuws in Nederland flink is gegroeid, vorig jaar stond het vertrouwen nog op 51 procent. Dat terwijl het vertrouwen internationaal slechts 1 procentpunt gegroeid is naar 44 procent.
De NOS scoort het beste, gevolgd door RTL Nieuws en NU.nl. Geenstijl bungelt onderdaan de lijst, waarin trouwens alleen grote, landelijke media staan. Als het gaat om nieuws dat mensen vinden in zoekmachines of tegenkomen op social media dan is het vertrouwen laag, respectievelijk 33 en 22 procent van de ondervraagden heeft hier vertrouwen in.