Het kan je als gebruiker van Disney+ niet ontgaan zijn: afgelopen oktober ging de prijs van de streamingdienst omhoog. Nu blijkt dat de streamingdienst niet direct met die hogere prijzen meer geld probeerde te verdienen, maar je naar het goedkopere abonnement met advertenties probeerde te sturen. Uit de kwartaalcijfers blijkt dat dit heeft gewerkt.
De Nederlandse prijzen voor Disney+ stegen afgelopen oktober van 11 naar 14 euro per maand. Daarnaast werd toen een goedkoper abonnement geïntroduceerd. Daarbij betaal je minder (5,99 euro per maand), maar je ziet wel advertenties. Dat abonnement bestond al langer in andere landen.
In eerste instantie denk je misschien dat de streamingdienst het abonnement duurder maakte om zo meer geld te verdienen aan zijn abonnees. Maar Bob Iger, de baas van Disney+, legt bij de bespreking van de kwartaalcijfers uit dat dit ietsje anders zit, signaleert Tweakers. “Het gaat over het verplaatsen van consumenten naar de door adverteerders ondersteunde kant van het streamingplatform”, zei de baas. “De prijsstelling die we onlangs hebben doorgevoerd, een verhoogde prijsstelling, is eigenlijk ontworpen om meer mensen in de richting te krijgen van ‘advertising based video on demand’.”
Met andere woorden: doordat het originele abonnement zo duur is geworden, is de kans groter dat je kiest voor een goedkopere optie, waarbij je wel advertenties ziet. Daardoor verdient Disney+ niet alleen aan jouw abonnementskosten, maar ook aan de adverteerders die hun reclames willen tonen.
Eindelijk geen verlies meer
Die truc heeft gewerkt. Disney+ draaide jarenlang verlies, maar nu is er voor het tweede kwartaal op rij eindelijk sprake van winst. In het derde kwartaal van dit jaar bracht de streamingdienst 321 miljoen dollar op. En ja, dat heeft te maken met die abonnementen met advertenties. De gemiddelde opbrengst van een abonnee is namelijk van 6,75 euro naar 6,98 euro gestegen. En van de nieuwe klanten kiest nu 60% voor het abonnement met advertenties.
Ondertussen zijn er ook maatregelen genomen om het delen van accounts tegen te gaan. Ook dat lijkt vruchten te hebben afgeworpen: het aantal abonnees steeg met 4,4 miljoen naar zo’n 120 miljoen. Naar verwachting worden dat er nog meer.