Dit is hoe de zelfrijdende auto’s van Lyft met voetgangers praten

Diverse bedrijven werken aan autonome voertuigen, waaronder het Amerikaanse Lyft. De auto’s moeten echter niet alleen met elkaar, maar ook met voetgangers communiceren. Hoe laat je immers anders weten dat je iemand gezien hebt of af gaat slaan? Een nieuw ingediend patent toont hoe Lyft dit aan wil pakken, meldt TechCrunch.

De oplossing van dit bedrijf is het ontwikkelen van een vooraf bepaald bericht dat getoond wordt op het meest zichtbare raam van de auto. In een voorbeeld zit er bijvoorbeeld een projector op een raam, een doorzichtbaar scherm of een ander soort scherm om het bericht door te geven aan een voetganger.

“Het integreren van deze autonome diensten in een gemixte autonome en door mensen bestuurde omgeving heeft veel uitdagingen”, aldus het patent. “Bestuurders en voetgangers zijn gewend om op bepaalde manieren met elkaar te communiceren. Het verwijderen van een bestuurder uit sommige voertuigen kan leiden tot onzekerheden en miscommunicatie.”

Lyft

Lyft begon in juli 2017 met zijn zelfrijdende auto’s. Sindsdien heeft het een samenwerking met Drave.ai gesloten, evenals met leverancier Magna. Magna investeerde ook 200 miljoen dollar in het bedrijf, in ruil voor aandelen.

Patenten betekenen overigens niet altijd dat er ook een daadwerkelijke implementatie van het product komt. Of dat het geval is met deze patenten, is onduidelijk.