Dit jaar is al 1,1 miljard dollar geïnvesteerd in de industrie van augmented en virtual reality. Dat schrijft FastCompany op basis van een rapport van Digi-Capital. Dat is opmerkelijk: vorig jaar werden al honderden miljoenen dollars in deze media geïnvesteerd, maar binnen twee maanden is dat bedrag al ruimschoots overschreden.
Het grootste gedeelte van die investering gaat naar het augmented reality-bedrijf Magic Leap. Dat bedrijf haalde in februari 800 miljoen dollar op. Onder andere Google en Qualcomm investeerden al in het mysterieuze bedrijf, waarvan nog steeds niet helemaal bekend is waar ze precies mee bezig zijn.
Die investering is echter al wel meer dan in heel 2015 aan investeringen in augmented en virtual reality is opgehaald, namelijk 700 miljoen dollar. De CEO van Digi-Capital, Tim Merel, zegt tegen FastCompany dat de investeringen desondanks aan het groeien zijn: in het eerste kwartaal van dit jaar zijn de investeringen in augmented en virtual reality al 20 procent hoger dan het laatste kwartaal van 2015.
Of 2016 het jaar van virtual en augmented reality wordt, valt nog te bekijken. De ontwikkelingen volgen elkaar in ieder geval wel in rap tempo op: zowel Meta als Microsoft lanceerde onlangs de developer-versie van hun augmented reality-bril. Oculus en HTC deden hetzelfde voor virtual reality. Ondertussen zorgt het feit dat Samsung bij elke nieuwe telefoon gratis een Gear VR weggeeft ervoor dat virtual reality waarschijnlijk breder geadopteerd zal worden. Desondanks bevinden we ons volgens de CEO van Unity nog vooral in hypefase en zullen virtual en augmented reality op z’n vroegst pas volgend jaar echt doorbreken.