Op The Next Web wordt er ieder jaar gesproken over de invloed van technologie en hoe die ons leven bepaald. Maar achter de schermen is er een evenement waar het publiek niet veel van ziet: de Startup Battles. Binnen de wedstrijd zijn 3 categorieën, waarbij binnen iedere categorie de winnaar met 25.000 euro naar huis gaat.
Winnaar Boost
Minibrew is een startup die je zelf bier laat brouwen door middel van een apparaat en app. Brouwerijen kunnen hun recepten op het platform zetten, waardoor mensen thuis aan de slag kunnen en het bier vers kunnen brouwen. Dit kan overal, omdat de ketel die je van het bedrijf krijgt klein is en makkelijk is om mee te nemen. “Om dat te bewijzen hebben we tijdens CES al op een hotelkamer bier gebrouwen”, zegt Olivier van Noort op het podium. “Hier op het terrein hebben we zelfs speciaal bier gebrouwen voor The Next Web.”
Winnaar Skill
“Zakelijk reizen zuigt”, zegt Avi Meir, CEO en mede-oprichter van Travelperk. “Het is altijd een pijnlijke ervaring, want de markt wordt gedomineerd door luie bookingtools. Mensen haten het om te gebruiken, daarom bedachten we een tool waar je alles binnen kunt betalen op verschillende websites.” Daardoor ben je in één klaar en kost dat je volgens Meir 20 tot 30 procent minder per reis. “Daarbij is onze tool gratis te gebruiken.” Zijn uiteindelijke doel is om de Booking.com te worden van de zakelijke markt.
Winnaar Impact
“Ik zag een programma op RTL4 waarin kinderen telefoons en apparaten uit elkaar halen voor koper en metaal”, zegt Johan Witteveen, oprichter van Eccentrade. “Ik vond dat niet kunnen en bedacht een formule waardoor we daar verandering in aan kunnen brengen door het gebruik van financiële data.” Daarmee zet hij in op duurzaamheid. “Stel je een wereld voor waar geen afval meer bestaat. Dat de afval van het ene bedrijf het product wordt van een ander bedrijf.” Dat is het doel van Eccentrade. Met de startup gaat het alvast goed, want ze zijn pas een jaar geleden opgericht en maken nu al winst — een unicum in startupland.