Samsung presenteerde in februari een geheel nieuw soort telefoon: de opvouwbare Samsung Galaxy Fold. Net als bij iedere andere nieuwe telefoon, kregen diverse journalisten de kans om hem te testen. Maar na twee dagen blijkt het toestel bij meerdere mensen al kapot te zijn gegaan.
Vier reviewers hebben laten weten dat de telefoon kapot is gegaan. Eén van hen is Dieter Bohn van The Verge. Hij meldt dat er een bobbeltje zat in de vouw van het scherm. En dat bobbeltje bleek genoeg om ook het scherm te breken. Bohn had de telefoon twee dagen eerder ontvangen.
Steve Kovach van CNBC deelde zijn problemen op Twitter. Hij merkte dat het scherm van zijn Galaxy Fold na een dag begon te knipperen.
After one day of use… pic.twitter.com/VjDlJI45C9
— Steve Kovach (@stevekovach) April 17, 2019
Twee andere reviewers, Mark Gurman van Bloomberg en YouTuber Marques Brownlee, hebben mogelijk zelf voor problemen gezorgd. De twee verwijderden namelijk een “beschermende laag” van het scherm, waarvan Samsung expliciet zegt dat die laag niet weggehaald mag worden.
The phone comes with this protective layer/film. Samsung says you are not supposed to remove it. I removed it, not knowing you’re not supposed to (consumers won’t know either). It appeared removable in the left corner, so I took it off. I believe this contributed to the problem. pic.twitter.com/fU646D2zpY
— Mark Gurman (@markgurman) April 17, 2019
Reactie Samsung
Logischerwijs vroegen deze mensen allemaal om een verklaring van Samsung. The Verge kreeg die ook en plaatste hem op zijn website. Het bedrijf zegt in de kapotte Galaxy Fold’s persoonlijk te komen onderzoeken, om de oorzaak van het probleem vast te stellen.
“Daarnaast hebben een paar reviewers gemeld de bovenste laag van het scherm te hebben verwijderd, waardoor het scherm kapot ging. Het hoofdscherm op de Galaxy Fold heeft een beschermende laag die onderdeel is van het scherm, ontworpen om het scherm te beschermen tegen krassen. Het verwijderen van die laag kan voor schade zorgen. We zullen ervoor zorgen dat deze informatie duidelijk aan onze klanten gemeld wordt.”