Numrush

DNA-dienst 23andMe haalt nieuwe funding op, verlaagt prijs van DNA test naar $99

Het Amerikaanse bedrijf 23andMe, bekend van hun betaalbare DNA onderzoeken, heeft begin deze week de geldvoorraad aangevuld met een nieuwe investeringen van onder andere New Enterprise Associates en Google Ventures. Tegelijk met dat nieuws kwam het bericht dat men de prijs van de DNA onderzoeken nog verder laat zakken.

Naast de nieuwe investeringsronde van zo’n $50 miljoen is het bedrijf dus ook opzoek naar een nieuwe injectie van betalende klanten. Hoewel het bedrijf wel vaker aanbiedingen deed met verlaagde tarieven, lijkt het er nu op dat de prijs voor vast is gezakt van $299 naar $99.

Een flinke drop sinds de start dus, toen 23andMe nog veel beperktere tests (14 checks in vergelijking met de 244 vandaag de dag) aanbood voor liefst $999. Met de laatste prijs wijziging benadrukt het bedrijf nog maar eens zijn B2C-approach, aangezien andere spelers in dezelfde markt nog vaak via artsen lopen en dus hele andere bedragen kunnen voorrekenen.

Sinds de start van het bedrijf, nu vijf jaar geleden, hebben 180.000 mensen hun DNA laten analyseren door het bedrijf. Volgens woordvoerders moet de nieuwe prijsverlaging er voor zorgen dat in 2013 de magische grens van 1 miljoen tests wordt bereikt. Een behoorlijk ambitieuze doelstelling dus!

De kernvraag is: wil je weten wat er in je DNA vastligt even los van de prijs? Mocht je meer willen weten over de tests van 23andMe, lees dan zeker dit stuk over de test die Bright eerder dit jaar deed met het bedrijf.