Van welke film gaat jouw hart letterlijk sneller kloppen? Dolby Labs onderzoekt dat en nog veel meer

We weten allemaal wat een video en muziek met ons kan doen. Je wordt er vrolijk van, boos of juist verdrietig. Maar wat doet het nu eigenlijk met je hersenen en je lichaam? Daar wordt al jaren onderzoek naar gedaan en nu ook door Dolby Laboratories, schrijft The Verge, die er een kijkje nam.

Dolby wil de menselijke ervaring beter gaan begrijpen, stelt Poppy Crum, chief scientist bij Dolby Labs. Het bedrijf kijkt al sinds 2012 naar de psychologische reacties en in 2015 maakte het er een heel lab voor. “We willen weten of mensen meer geëngageerd raken en of hun reacties verhoogd raken bij bepaalde punten.”

Het onderzoek wordt gedaan in een soort geluidsdichte woonkamer. Daar kijkt iemand televisie met een EEG-mutsje op televisie. De muts wordt over het algemeen gebruikt om de elektrische activiteit die neuronen creëren in de hersenen af te lezen. De kijker heeft ook een tracker om die het hartritme en het zweetniveau volgt. Een camera kijkt naar de lichaamswarmte.

Beslissingen nemen

In de kamer staan drie schermen en een dozijn speakers. Op een van de schermen zie je een serie video’s, een tweede toont de data van haar reacties in realtime. Helemaal links zie je een plaatje met de lichaamswarmte en aan de rechterkant het hartritme.

Al die data wordt vervolgens verwerkt en gebruikt om mogelijk beslissingen te gaan maken bij het produceren van films. Hierbij worden er vragen gesteld als: “Welke scene in een film laat het hart sneller kloppen? Wat laat mensen zweten of zorgt ervoor dat ze rode wangen krijgen? Wat laat ze in slaap vallen?”

Netflix

Dolby werkt niet als enige aan dit soort onderzoeken. Ook Netflix wil graag weten wat we kijken, waarom we het kijken en hoe we er op reageren. Zo weet de streamingdienst bij welke aflevering van een serie we verslaafd raken (nummer 2 bij Stranger Things en aflevering 7 van Gilmore Girls). Maar het onderzoekt ook welke afbeeldingen ons het meest trekken en in welke taal we een film of serie het liefste zien.

Die onderzoeken hebben bij Netflix al wat opgeleverd. Zo paste het het design aan in 2014, nadat het ontdekte dat mensen steeds hun ogen heen en weer moeten laten bewegen tussen de titel van een programma en de beschrijving. Dolby’s onderzoek gaat nog een stap verder, omdat ze echt onderzoek doen naar de fysieke reactie van mensen.

Het bedrijf wil op dit moment nog niet daadwerkelijk content gaan aanpassen op basis van de verzamelde informatie. “We proberen anderen niet te vertellen dat wat ze maken fout is, maar deze tools kunnen wel voor ideeën zorgen en ze de juiste richting op wijzen”, aldus Crum. Het kan dus zijn dat de onderzochte gegevens later ook naar partners gaan. Mocht je dan nog in slaap vallen bij een film, dan kun je de schuld afschuiven op de algoritmes.