Waarom zou je nog typen in een app, als je er ook tegen kunt praten? Dat is het idee achter ‘Dom’, de nieuwe spraakherkenningsdienst die je binnenkort in de app van Domino’s Pizza terugvindt. Dom werkt in feite precies hetzelfde als Siri: Je roept welke pizza je wilt bestellen, en Dom registreert je order.
Op dit moment is Dom nog in ontwikkeling, en wordt er hard gewerkt om Dom zo ‘menselijk mogelijk’ te maken, zegt Domino’s CEO Patrick Doyle. In de VS vormen online en mobiele bestellingen ca 40% van de totale omzet van Domino’s. Het bedrijf is er dus alles aan gelegen om dat proces zo klantvriendelijk mogelijk te maken. Een eigen ‘Siri’ kan daar mogelijk een belangrijke rol in spelen.
De eerste versie van Dom zal vrij eenvoudig zijn. In de app wordt een knop verwerkt waarmee klanten ‘via spraak’ een bestelling kunnen plaatsen. Zij krijgen dan een stem te horen die zich identificeert als ‘Dom’. Dom vraagt welke gerechten de klant wil bestellen, maar ook of je daar bijvoorbeeld nog extra toppings of items bij wilt hebben. Je creditcard info aan het einde van de bestelling moet je voorlopig nog wel zelf invoeren.