Doorbraak: Australische onderzoekers 3D printen vliegtuigmotor

Australische onderzoekers zijn er voor het eerst in geslaagd om een vliegtuigmotor te fabriceren met een 3D printer, zo meldt The Guardian. De onderzoekers onthulden de doorbraak vandaag tijdens de International Air Show in Avalon.

Ontwikkelaars van de Monash University en Amaero Engineering, een spin-off van de universiteit, wisten als eersten in de wereld een vliegtuigmotor te ontwikkelen via een 3D printer, waardoor de motoren lichter, sneller en beter geproduceerd kunnen worden.

Een regelrechte doorbraak, zo stelt de luchtvaartsector. Volgens de directeur van Amaero Engineering, Simon Marriott, is dit precies wat de luchtvaartsector nodig heeft:

This will allow aerospace companies to compress their development cycles because we are making these prototype engines three or four times faster than normal.

Op basis van een oude vliegtuigmotor (gas turbine) uit Frankrijk wisten de ontwikkelaars via de 3D printer een nieuw prototype te ontwikkelen. De onderdelen die zij hebben geprint zijn vele malen sneller te produceren en bestaan uit lichter materiaal dan de huidige vliegtuigonderdelen.

BLISK-and-Impellor-with-lattice-structure-core-650x400

Proces van een jaar

Het gehele proces duurde ruim een jaar en stond onder leiding van Prof. Xinhua Wu. De onderzoekers wisten de onderdelen te printen door een heel dun laagje metaalpoeder op een bodemplaat te verspreiden. Via een laser werd vervolgens de plaat op maat ‘gezaagd’, waardoor het onderdeel de gewenste vorm kreeg die de computer had gegeneerd. Door dit proces constant te herhalen wisten de onderzoekers na ruim een jaar twee vliegtuigmotoren te ontwikkelen.

Volgens Marriott heeft Amaero Engineering het plan om de geprinte onderdelen binnen 12 maanden te gebruiken tijdens testvluchten. Hij hoopt dat binnen twee of drie jaar de onderdelen gecertificeerd de markt kunnen betreden.

Casing-with-internal-diffusers-650x400

Marriott laat weten dat zij over ruim tien jaar ervaring beschikken in de luchtvaarttechniek en dat hen dit een grote voorsprong geeft. Volgens de directeur van Amaero Engineering hebben zij inmiddels al de interesse gewekt van onder andere Boeing Co, Airbus Group NV, Raytheon Co en Safran SA.

Australië lijkt het gelukkige land te zijn dat de vliegtuigmotoren mag gaan printen, aangezien het land over één van de slechts drie 3D printers beschikt die in staat zijn om de onderdelen te printen.

De laatste tijd zien we steeds vaker producten verschijnen die via 3D printing technieken worden geproduceerd. Zo lazen we eerder al over 3D geprinte schedels, protheses en een middeleeuws zwaard.