Numrush

Amerikaanse bezorgdiensten testen bezorgrobots in Californië en Washington

De bezorgrobots van het bedrijf Starship werden al getest in Londen, en diverse andere Europese steden, maar hebben nu ook werk gevonden in de Verenigde Staten. Volgens TechCrunch hebben de bedrijven DoorDash en Postmates een partnerschap gesloten waardoor ze de robots kunnen testen in Californië en Washington.

De twee bedrijven verwachten tot nu toe niet dat de robots de voornaamste bezorgers worden. Dat hangt namelijk af van de acceptatie van de apparaten en het feit dat mensen pakketjes of eten prima kunnen bezorgen met de auto of de fiets. Maar de robots kunnen wel kleine bestellingen uit de buurt bezorgen, terwijl mensen zich bezighouden met bestellingen die een grotere afstand moeten afleggen.

Kosten dalen

Het grote voordeel van de Starship is dat de bezorgkosten flink omlaag kunnen gaan. In Londen kost het bijvoorbeeld twaalf pond om een kleine boodschap te laten bezorgen, terwijl de robot dat voor een pond moet kunnen doen.

De karretjes rijden volledig zelfstandig door een combinatie van camera’s, GPS en eerder geïnstalleerde navigatiedata. Een mens kijkt echter nog wel mee, om te zien of de robot niet in de problemen raakt.

Een bezorgdienst kan de robot oproepen en volladen, waarna hij met ongeveer zes kilometer per uur over de stoep naar zijn klant rijdt. Obstakels ontwijkt hij met een speciale navigatie-technologie. De robots kunnen maximaal twee boodschappentassen dragen. De boodschappen worden uit speciale geplaatste containers gehaald, bijvoorbeeld in supermarkten of warenhuizen. De bestelling doe je met je smartphone en het uiteindelijke pakket wordt vervoerd in het bagagevak van de robot. Dat vak is de gehele reis beveiligd en open te maken met je smartphone.

Overigens zijn de robots van Starship niet de enige varianten die je over de stoep kunt zien rijden. Domino’s werkt namelijk aan de DRU, een zelfrijdend wagentje dat koude en warme maaltijden kan bezorgen. Het wagentje kan maximaal twintig kilometer per uur rijden en zelf naar je toe komen rijden. Dankzij een LIDAR-sensorsysteem herkent de DRU objecten op grote en kleine afstand, zodat het zijn route kan aanpassen.