Draadloze oplader voor elektrische auto’s moet bijna net zo effectief zijn als kabel

20 kilowatt lader

Op een dag zou draadloos opladen de nieuwe norm moeten worden voor elektrische auto’s, maar we zijn er nog niet. Huidige snoerloze oplaadtechnieken geven vrij weinig stroom af, waardoor voertuigen langzaam worden opgeladen en grotere wagens er weinig aan hebben. Onderzoekers van de Oak Ridge National Laboratory denken daar nu een oplossing voor te hebben gevonden. Zij bouwden een 20 kilowattlader die nu al 90 procent van de gevallen perfect werkt.

Deze krachtigere lader moet een elektrisch voertuig sneller volpompen, waardoor je de kabel er minder snel in hoeft te stoppen. Stop zo’n elektrische laadplaat in de vloer van je garage en je hoeft eigenlijk niks meer te doen. Staat de auto eenmaal geparkeerd, dan werkt het geheel automatisch.

Wetenschappers hadden moeite met dit soort krachtige opladers, omdat er gigantische magnetische velden werden gecreƫerd. De makers van dit nieuwe alternatief wisten dat op te lossen, door het magnetische veld razendsnel te laten afbouwen. Hierdoor heeft het amper effect op bijvoorbeeld andere apparatuur.

De nieuwe, draadloze lader is sneller dan huidige technieken, maar volgens de wetenschappers is een snoer alsnog iets efficiƫnter. De techniek zou er echter voor zorgen dat je auto met een paar uur draadloos laden weer door kan rijden. Kabels zouden alleen voor haastritjes handig zijn.

Het zal hoe dan ook nog even duren totdat we de draadloze lader kunnen gebruiken. Het is op dit moment nog een prototype, waar op dit moment nog druk aan wordt gesleuteld. Zo zullen de onderzoekers nu gaan kijken hoe ze een krachtiger alternatief met 50 kilowatt kunnen bouwen.