Het semantische web: een internet wat alle informatie die beschikbaar is met elkaar zou moeten verbinden op basis van associatie en betekenis. Het was de droom van de jaren negentig, maar is er eigenlijk nooit van gekomen. Dominiek ter Heide, CTO van Bottlenose, legt uit waarom dit Web 3.0 volgens hem nooit van de grond gekomen is.
Dominiek ter Heide geeft in een blogpost op Gigaom drie redenen waarom het semantische web mislukt is. Ten eerste is er te veel informatie beschikbaar die niet meer relevant is. Ten tweede zijn documenten geen goede manier om informatie te verspreiden. Als laatste argumenteert Ter Heide dat informatie direct geleverd zou moeten worden zonder dat de gebruiker hier om hoeft te vragen.
Helaas gaat Ter Heide op verschillende punten de mist in. Het huidige internet is namelijk lang niet zo slecht als hij doet voorkomen. Uiteraard is er veel informatie online te vinden die niet meer correct is. Met alle huidige technologische ontwikkelingen is het vaak niet meer bij te houden wat wel en wat niet klopt.
Toch is het internet het belangrijkste naslagwerk om snel correcte informatie te vinden, juist omdat veel informatie in boeken niet meer up-to-date is. Ter Heide lijkt echter alleen geïnteresseerd in sociale informatie:
“I really don’t care what Leonardo DaVinci’s height was or which Nobel prize winners were born before 1945. I care about how other people feel about last night’s Breaking Bad series finale. How did they find the ending? What other series or movies might I enjoy based on those experiences?”
Het tweede argument van Ter Heide is dat documenten niet meer van deze tijd zijn. Internet is namelijk veel meer dan informatie en bestaat voor het grootste gedeelte uit wat hij de ‘stream’ noemt. De stream is sociale data en volgens Ter Heide het belangrijkst.
“In the Stream, the focus is on messages not web pages. These vast amounts of messages are generated by social interaction, by conversation, by attention, by ideas, by little chunks of thought unleashed into a gigantic stream of data.”
Deze stelling roept de vraag op wat het belangrijkste aspect van het internet is. Is dit mensen met elkaar verbinden en een platform zijn om berichten te kunnen versturen? Of is het internet een manier om informatie te verkrijgen? Naar mijn mening is het antwoord op de vraag het tweede.
Van oorsprong is het internet namelijk opgezet als manier om informatie te delen tussen universiteiten. Hoewel er de laatste jaren veel veranderd is, blijft dit toch het hoofdkenmerk van het internet. Berichten zijn namelijk ook niets meer dan stukjes informatie.
Als laatste is Ter Heide van mening dat informatie geleverd zou moeten worden zonder dat de gebruiker hierom vraagt. Klinkt mooi: alle informatie komt binnen zonder dat je hier iets voor hoeft te doen. Nadeel is echter dat je constant bedolven wordt onder informatie en deze informatie behoorlijk gelimiteerd kan worden. Als je namelijk niet zelf op zoek gaat, krijg je geen enkele informatie meer buiten je directe behoeftes. Ontdekking en exploratie van nieuwe dingen zit er dan ook niet meer in.
Ook al is het semantische web nooit echt van de grond gekomen, is dit geen groot probleem. Het internet is een bron van informatie die constant geüpdatet wordt. Ook zorgen pagina’s als Wikipedia al voor een associatieve verbinding tussen stukken informatie. Documenten zijn dan ook niet ouderwets, maar een heel efficiënte manier om informatie te delen.
Dominiek ter Heide geeft een interessant en alternatief beeld van het internet. Het semantische web is er nog niet en gaat waarschijnlijk ook geen werkelijkheid worden in de komende paar jaar. Dit neemt echter niet weg dat het internet niet slechts bestaat uit sociale data: het is een levende bron van informatie waarin alles met elkaar verbonden is.
Lees hier de originele blogpost van ter Heide.