Dit zijn de 1 aprilgrappen van Google van dit jaar, maar ze zijn niet allemaal geslaagd

Love it or hate it, maar bedrijven grijpen 1 april graag aan om een leuke of minder leuke manier aandacht te genereren Ook Google doet daar traditioneel jaarlijks aan mee. Het bedrijf heeft een rijke historie aan bizarre ideeën en grappige gimmicks in zijn producten.

Dit jaar ging het bij de mailbox van Gmail niet zoals gepland. Naast de gewone verzendknop stond vandaag ook een ‘Mic Drop’-verzendknop. Met die knop werd een gifje van een minion toegevoegd die zijn microfoon laat vallen. End of conversation, dus, want daarna konden de ontvangers nog wel reageren, maar kreeg je die mail niet meer te zien.

En da’s eigenlijk niet zo handig voor een maildienst met miljoenen gebruikers over de hele wereld, waar mensen ook professioneel en zakelijk gebruik van maken. Op de forums van Google verschijnen meerdere klachten van mensen die beweren op deze manier in de problemen zijn gekomen. Op zijn blog biedt Google excuses aan voor de verkeerd gelopen grap.

Zelfrijdende fiets

Vandaag zou Google Nederland in Amsterdam de zelfrijdende fiets introduceren, gebaseerd op de technieken van de zelfrijdende auto. De fiets zou op basis van kaartgegevens en sensoren zijn locatie kunnen bepalen. Net zoals de zelfrijdende auto objecten en voertuigen kunnen herkennen, voorspellingen kunnen doen en op basis van die informatie zelf door de stad navigeren.

Emoji Smart Reply

Emoji is de taal van de toekomst. Dat weten ze bij Google ook en daarom heeft het een zelflerend algoritme ontwikkeld waarmee je makkelijk door middel van een emoji op berichten kunt reageren. Smart Reply schotelt je nu automatisch een suggesties voor emoji voor, zodat je minder hoeft na te denken welke nou echt geschikt is. Handig!

Een Cardboard voor reality

Virtual reality is te gek, vinden ze bij Google, maar ze vinden één ding nog veel toffer: reality. Om het maximale uit deze wereld te halen, heeft het Cardboard-team een bril ontwikkeld waarin je superhoge kwaliteit de reality kunt ervaren.

YouTube SnoopaVision

Het zou een veelgevraagd verzoek zijn en het team van YouTube zou vandaag de twee grootste trends van online video combineren: 360-graden video en Snoop Dogg. YouTube biedt op zijn SnoopaVision-pagina een selectie van video’s aan die je met Snoop Dogg kunt bekijken.