TCA breidt samenwerking met taxi-app eCab uit: 'De taxibranche moet veranderen'

Stan Hulsen
Stan Hulsen

De opkomst van zelfrijdende auto’s, de deeleconomie, Uber... De taxibranche is in paniek. Of toch niet? Een gesprek met Taxi Centrale Amsterdam en startup eCab.

De klant wil betalen voor kwalitatief vervoer. Dat is de gedachte achter de nieuwe dienst die Taxi Centrale Amsterdam (TCA) in samenwerking met eCab vorige week in onze hoofdstad uitrolde: eCab VIP. Wifi, een telefoonoplader en vervoer in een dikke BMW of Mercedes. Gaat dit het bedrijf de komende jaren in stand houden? Ik sprak met met Laurent Kennel (links), CEO van eCab, en Richard Olling, adjunct-directeur van TCA over de toekomst van betaald vervoer.

De samenwerking tussen eCab en TCA is inmiddels al zo’n anderhalf jaar oud. De gedachte is simpel: de Amsterdamse taxicentrale wil meer klanten, die bovendien op een makkelijke manier gebruik moeten maken van de dienst. De Franse startup wil op zijn beurt taxidiensten over de hele wereld aan zich binden, zodat klanten vervolgens via de eCab-app overal ritjes kunnen bestellen.

We zijn onderdeel geworden van een wereldwijde familie - Richard Olling, TCA“Dat is een win-winsituatie voor beiden”, zegt Richard Olling van Taxi Centrale Amsterdam. “Door deze samenwerking zijn we een onderdeel geworden van een wereldwijde familie. Het is meer dan een app: het is een ideaal en een ontwikkeling waar we ons bij aansluiten.”

Dat is nodig, want de taxibrache ziet er overal te wereld tegenwoordig toch wat anders uit dan een aantal jaar geleden, door de opkomst van bedrijven als Uber en Lyft. De samenwerking klinkt dus logisch. Doordat TCA zich aan heeft gesloten bij een platform dat inspeelt op globalisering, zou het makkelijker internationale klanten aan kunnen trekken.

De taxibranche ingedut

“De taxibranche moet veranderen”, zegt de CEO van eCab, Laurent Kennel. “De lokale taximarkt is gefragmenteerd. Kijk maar naar Amsterdam: er is enorm veel onderlinge concurrentie. Dat zien we in grote steden over de hele wereld.  De traditionele taximarkt staat onder druk.” Medeschuldig daaraan is onder meer Uber. Niet voor niets ging TCA twee jaar na de intrede van Uber de samenwerking met eCab op de Nederlandse markt samen de concurrentie aan.

Hoe maak je dan het verschil? “Laten we bovenal niet vergeten dat de taxibranche een dienstenbusiness is”, zegt Kennel. Volgens Olling zijn er drie zaken die er dan toe doen: zekerheid, kwaliteit en toegankelijkheid bieden. Kennel: “Een taxi van eCab moet de standaard voor een kwaliteit worden. We willen niet hetzelfde doen als andere bedrijven, maar we willen het beter doen.”

En dat betekent de consument makkelijker maken. “Met één druk op de knop kunnen klanten een taxi bestellen”, zegt Kennel. Hetzelfde gemak als een Uber, dus. Maar hoe maak je het verschil als ondertussen de concurrentie alsmaar toeneemt? Die marktwerking heeft ook invloed op hoe de prijzen zich bij de nieuwere diensten van uur tot uur ontwikkelen, zegt Kennel. “Tijdens de piekuren wordt een taxirit een stuk duurder. Door daar tegenin te gaan en juist op elk moment een – in onze ogen – vast concurrerend tarief te bieden, weet de klant wat hij kan verwachten.”

Technologie: bedreiging of kans?

Kennel: “We maken gebruik van de positieve invloed van technologische innovatie.” Maar technologische vooruitgang gaat de taxibranche niet redden. Sterker nog: de opkomst van smart city’s, zelfrijdende auto’s en big data zou gelijk kunnen staan aan een doemscenario voor de taxiwereld.

Het draait meer om service dan op technologie - Laurent Kennel, eCab“De consument wordt steeds veeleisender. Voor hem wordt het ook veel makkelijker om een taxidienst te proberen. Met hetzelfde gemak probeert hij daarna een ander taxibedrijf uit. Aan ons de taak om de ervaring van de klant te verrijken. Zoals ik zei, draait het meer om service dan technologie”, zegt Kennel.

Dat neemt niet weg dat de technologische ontwikkelingen een bedreiging voor de branche vormen. Dat zien ze bij Taxi Centrale Amsterdam ook in. “Wij verwachten dat de zelfrijdende auto binnen vijf tot zeven jaar een werkelijkheid is. Hoe gaat ons verdienmodel veranderen? Wat als er geen chauffeurs meer in de auto zitten? Daar denken we op dit moment hard over na”, zegt Olling. “Al onze chauffeurs zijn zelfstandig ondernemers. Als we toeleven naar een tijd waar geen chauffeurs meer nodig zijn, denken we eraan om deze mensen een aandeel te laten nemen in Taxi Centrale Amsterdam.”

Of we inderdaad toewerken naar chauffeurloze taxi’s is nog maar de vraag. Misschien groeien we juist toe naar een tijd waarin het menselijke aspect juist van belang wordt. Waarin mensen juist betalen voor persoonlijk contact in je taxi. “De enige zekerheid die we hebben is dat er dingen gaan veranderen”, zegt Kennel.

“Er zullen winnaars en verliezers zijn. De winnaars zijn de bedrijven die volgens hem de mogelijkheden zien en bereid zijn om te veranderen. Die het vertrouwen van de klant weten te winnen, wereldbreed denken en open staan voor technologieën. Bij eCab geloven we dat we bij de winnaars horen, maar niemand weet hoe het zich gaat ontwikkelen.”