Numrush

Duistere social media: Facebook is slechts verantwoordelijk voor 23% van alle gedeelde content

Zogenaamde duistere social media is in veel grotere maten verantwoordelijk voor het delen van content dan sociale netwerken als Facebook als Twitter. Sterker nog, duistere social media account worden twee keer zoveel gebruikt om te delen dan ’s werelds grootste sociale netwerk.

Duistere social media. Het klinkt als een donkere kant van onze sociale netwerken, maar feitelijk bleek het er al jaren te zijn, ruim voor dat we massaal naar Facebook en Twitter overstapte. De term wordt gebruikt om media aan te duiden die minder of in het geheel onzichtbaar zijn in bezoekersstatistieken als het gaat om verwijzend verkeer. Denk daarbij aan e-mail, sms of chatberichten.

Nieuw onderzoek wijst nu uit dat maar liefst 59% van alle online interactie rond content gebeurt via deze duistere social media, terwijl Facebook zo’n 23% opslokt van alle communicatie. Elk ander denkbaar social media kanaal? Slechts 8% is er nog te verdelen onder de rest. De verschillen per continenten zijn opvallend.

Het onderzoek van RadiumOne bestond uit een enquete onder 9.000 Amerikanen en het analyseren van internetgebruik van maar liefst 900 miljoen internetgebruikers.

Uit het onderzoek bleek dat maar liefst 91% van de ondervraagde regelmatig content delen via duistere social media, terwijl een opvallend percentage van 27% aangaf zelfs alleen maar content te delen buiten sociale netwerken als Facebook en Twitter om. Niet geheel verrassend stijgt het percentage dat gedeeld wordt buiten de ‘openbare’ sociale media om naarmate mensen ouder worden.

Volgens de onderzoekers is duistere sociale media een zeer kansrijk gebied. Niet alleen zijn er nog maar weinige merken (over)actief binnen de kanalen, wat er door mensen gedeeld wordt zal vele malen minder gefilterd zijn dan de content die men deelt via de openbare sociale kanalen.