De lopende band zal niet verdwijnen, maar de 3D-printer zal de manier waarop auto’s worden ontwikkeld wel gaan veranderen. Dit laat EDAG zien met Genesis: ‘de 3D-print auto van de toekomst’.
Het Duitse ingenieursbedrijf liet het designconcept van Genesis zien tijdens the Geneva Motor Show, om aan te tonen dat ‘additieve productie’ – EDAG’s mooie term voor 3D-printen – kan worden gebruikt om full-size auto-onderdelen te maken.
Het concept lijkt in eerste instantie nog niet bepaald op een auto maar toont meer een conceptueel model, gebaseerd op het schild van een schildpad. Het draait dan ook om de constructietechniek van het model; de mogelijkheid tot het produceren van grote onderdelen van de behuizing van een auto in één keer.
EDAG is niet de eerste die een 3D-printer inzet voor het ontwikkelen van auto’s, toch is de Genesis uniek omdat het concept aantoont dat het mogelijk is om met de juiste materialen een basisstructuur te bouwen op een veel grotere schaal dan voorheen mogelijk was.
In plaats van het uitprinten van kleine onderdelen die samen moeten worden gevoegd om een geheel te maken, laat Genesis zien dat auto’s in de toekomst kunnen worden geproduceerd in een veel kleiner aantal stappen. Met behulp van een (grote) 3D-printer kunnen grote, sterke unibody delen van de auto in één keer worden ontwikkeld.
Hoewel het printen op deze schaal nog voorlopig geen werkelijkheid is door zowel de kosten als de omvang, lijkt het concept van EDAG wel een startschot voor de ontwikkeling van grotere objecten binnen één enkel proces.