Duitse marktwaakhond: ‘Facebook misbruikt machtspositie binnen Duitse markt’

Volgens de Duitse mededingingsautoriteit Bundeskartellamt heeft Facebook zijn machtspositie binnen de Duitse markt van sociale netwerken misbruikt. Op zijn website heeft de waakhond een voorlopige uitspraak gepubliceerd.

Volgens de waakhond worden Duitse consumenten door het sociale netwerk gedwongen om gegevens aan het bedrijf af te staan als ze gebruik willen maken van websites of apps van derden die een Facebook-integratie bevatten.

Overstappen naar een ander sociaal netwerk kan volgens de waakhond niet. Daarom is de organisatie er niet van overtuigd dat consumenten geldige toestemming hebben gegeven voor dergelijke dataverzameling door het netwerk. De waakhond maakt zich specifiek zorgen om data die via derden, die Facebook aan eigen data over gebruikers koppelt. Daar worden ook gegevens van het door het Amerikaanse bedrijf overgenomen WhatsApp en Instagram onder gerekend.

Reageren

Volgens de waakhond krijgt Facebook de kans om te reageren op de bevindingen in de vorm van een verklaring of mogelijke oplossing. Naar verwachting komt er voor de zomer dan ook geen definitieve uitspraak.

Het sociale medium zelf laat weten dat de bevindingen een “onjuist beeld” schetsen. Hoewel het netwerk populair is in het land, is het “niet dominant”, meldt Reuters. Wel wil het bedrijf meewerken aan het onderzoek.

De foto bij dit artikel is door Thoroughly Reviewed beschikbaar gesteld onder Creative Commons BY 2.0.