Duitsland: Tesla moet de term ‘Autopilot’ uit reclames verwijderen

Duitsland is niet blij met Tesla. Vorige week liet het land in een rapport weten dat de autopilot een groot risico is op de weg, en waarschuwden ze eigenaren van een Tesla dat de autopilot geen automatische piloot is. Nu gaan ze nog een stap verder: Duitsland vraagt de autofabrikant om te stoppen met het gebruik van het woord ‘Autopilot’ in hun reclames. Dit schrijft Reuters.

Duitsland is bang dat mensen het doel van Autopilot verkeerd begrijpen. Het systeem is bedoeld als hulp bij het autorijden, en niet als volledige automatische besturing. Tesla zelf zegt echter dat de term al jaren in de luchtvaartsector gebruikt wordt als referentie naar een systeem dat piloten helpt bij het vliegen. Bovendien zou de fabrikant altijd duidelijk zijn geweest over dat bestuurders nog steeds op de weg moeten letten.

Tesla heeft vorige maand een update uitgerold die het doel van de autopilot mogelijk iets duidelijker maakt. Blijf je je handen van het stuur afhalen tijdens het rijden, dan wordt Autopilot uitgeschakeld.

Overigens is Duitsland niet het enige land waar goed op dit soort systemen wordt gelet. In Californië is vorige maand een conceptwet opgesteld waarin staat dat fabrikanten auto’s die zichzelf deels kunnen besturen, zoals Tesla met haar autopilot, niet mogen aanprijzen als autonoom of zelfrijdend.