De Stichting Reclame Code (SRC) heeft besloten dat uitgever EA een specifieke reclame voor lootboxen in FIFA niet langer mag gebruiken. Dat blijkt uit documenten die NU.nl in handen heeft. Omdat EA en de klager nog in beroep kunnen gaan, is het oordeel nog niet openbaar gemaakt.
De kwestie werd behandeld na een klacht van Dirk Arents, een Nijmeegse student. Hij had bezwaar op een reclame in de online spellenwinkel van PlayStation. Daarmee werd reclame gemaakt voor FIFA Ultimate Team. Dat is een functie binnen het spel waarmee je voor echt geld een pakket met willekeurige spelers kunt kopen. Je weet vooraf niet welke voetballers je krijgt.
De afbeelding stelde dat het nu ging om een “speciale verjaardagsselectie” met een reeks zeldzame spelers. Arents dacht dus dat hij in ieder geval een van die spelers zou krijgen als hij het team aan zou schaffen. Maar dat bleek niet het geval, waardoor hij zich misleid voelde.
Besluit SRC
De SRC stelt nu dat de uitgever duidelijk had moeten vermelden dat de spelers in de afbeelding niet per se via de lootbox werden uitgedeeld. Spelers werden dus onvoldoende geïnformeerd. De stichting beveelt de uitgever nu om niet langer op deze manier reclame te maken.
Of het bedrijf hier ook mee akkoord zal gaan is nog onduidelijk. EA mag nog twee weken tegen het besluit in beroep gaan. Of dit ook gaat gebeuren, is nog niet bekend.