Early adopters verkiezen smartwatch boven smart glasses

Uit onderzoek blijkt dat de vroege vogels van de technologie liever slimme horloges gaan dragen dan een slimme bril. Maar als ze mochten kiezen, dan kiest het merendeel ervoor om helemaal geen smartwatch of smart glasses te dragen. Een opvallende conclusie in een tijd waar alle grote bedrijven bezig zijn met een nieuwe generatie wearables.

Uit een enquête van Eric Newcomer, schrijvend voor de website JessicaLessin.com blijkt dat 38 procent van de Amerikanen kiest voor een smartwatch en 10 procent gaat voor de slimme bril. Maar ruim 45 procent van de ondervraagden wil ze allebei niet hebben, terwijl slechts 6 procent wel geïnteresseerd is allebei de wearables.

Onderzoek1

De grootste gedeelte van de ondervraagden, 62 procent, denken dat het mogelijk is dat ze binnen vijf jaar een smartwatch gaan dragen. Slechts 41 procent van de respondenten denken dat ze binnen vijf jaar met een slimme bril rond gaan lopen.

Ook degenen onder de respondenten die zichzelf ‘technisch vaardig’ of ‘redelijk technisch vaardig’ vinden, verkiezen een smartwatch boven smart glasses met respectievelijk 38 procent en 17 procent. Een klein gedeelte hiervan, 12 procent, is geïnteresseerd in beiden.

Onderzoek 2

Ook wat betreft het aantal zoektermen wint de smartwatch van de bril. In Google trends is dit duidelijk te zien. De meest gezochte term is ‘Google Glass’, in het blauw. Groen is de ‘Samsung Galaxy Gear’ en ‘Galaxy Gear’. Rood staat voor ‘smart watch’ en ‘smartwatch’. Geel is ‘smart glass’ en ‘smartglass’.

Onderzoek3

Hoewel Google Glass de meest gezochte term is, komt de categorie smartwatches in totaal hoger. Dit is een belangrijke reden waarom veel ontwikkelaars denken dat smartwatches een grotere kans van slagen hebben dan smart glasses.

In vergelijking met de term ‘iPhone’ verdwijnen de zoektermen echter in het niets. Wearables zijn nog lang niet zo groot als bijvoorbeeld de iPhone en hebben dan ook nog een lange weg te gaan voordat ze door iedereen gedragen zullen worden.

Onderzoek4