Numrush

EasyJet Barcelona Street Project laat je schoenen trillen om je de weg te wijzen tijdens een citytrip

EasyJet Barcelona Street Project

Met je smartphone op zoek naar die ene must-see tijdens een weekendje weg is binnenkort verleden tijd. Door ingebouwde GPS technologie en vibraties die je voeten de goede kant op sturen, kan een stad worden verkend zonder één kaart te raadplegen. Althans, nadat je je Bluetooth hebt aangezet.

EasyJet presenteerde vandaag in Barcelona een prototype van een navigatie-apparaatje dat je in je schoen kunt plaatsen: het easyJet Barcelona Street Project. Hij is gekoppeld aan je smartphone. De vibraties in je voeten en de intensiteit daarvan vertellen je waar je heen moet: rechts, links of gewoon helemaal de andere kant op.

De vliegmaatschappij ziet de nieuwe technologie als oplossing voor het eeuwige naar beneden staren terwijl je juist tijdens een weekendje weg van de omgeving wilt genieten. Het past ook helemaal bij de filosofie van het bedrijf dat elk moment van een reis moet worden benut, van voorpret tijdens het kopen van je ticket tot nu het daadwerkelijk genieten van de trip.

Stress

EasyJet komt regelmatig met opvallende, technische toepassingen. Zo zet het bedrijf drones in om zijn vliegtuigen te controleren en ontwikkelde het een hybride vliegtuig dat kan taxiën op elektriciteit.

Daarnaast is de luchtvaartmaatschappij al jaren bezig elk deel van de reis – ook wel de ‘volledige customer journey’ – aanwezig te zijn met apps, zoals sinds een paar maanden de Mobile Host: een gids die je leidt door de stressvolle jungle die een vliegveld heet. Je bent hier meestal namelijk meer bezig bent met medereizigers ontwijken terwijl je zoekt naar de departure-schermen, dan met relaxed boarden.

Nu komt er dus deze gadget bij. Het idee ontstond toen een Italiaanse collega van het bedrijf op straat tegen een prullenbak aanknalde terwijl ze de weg zocht. Door trillende schoenen kan je prima de weg vinden naar de Sagrada Familia of bestemmingen in een willekeurige Europese stad, zonder geknoei met Maps. Althans, direct geknoei. Want de nieuwe wearable en bijbehorende mobiele applicatie drijven volledig op bestaande navigatietechniek. Naar eigen zeggen is dit omdat easyJet al haar klanten – zo’n 70 miljoen passagiers – wil bedienen, en niet alleen de early adopters.

Barcelona Street Project

Wat de prijs van het product zal worden is ook nog onduidelijk. Wel is het idee dat dit ook past in de easyJet lifestyle: niet al te duur dus. Ook de naam staat nog niet vast. Het Barcelona Street Project, zoals het op dit moment heet, dankt zijn naam enkel en alleen aan het feit dat de eerste internationale easyJet vlucht van Amsterdam naar Barcelona vloog. En o ja: ook aan het feit dat het één van de populairste bestemmingen is voor een paar dagen over de grens.

Het is echt een werktitel, benadrukt een pr-medewerker. “Er is niet zo serieus over nagedacht, we hebben al onze energie gestopt in het product. Op dit moment testen we hoe klanten het vinden, en naar aanleiding van de feedback zullen we nieuwe features toevoegen en deze finetunen.”

En dat is nodig, want het prototype is nog eh, echt een prototype. Zo vibreren mijn schoenen wanneer het niet moet, en geeft een groepsgenoot tijdens een kleine test-tour aan écht niet door de muur rechts van hem te kunnen. “We beseffen dat met het presenteren en demonstreren van ons prototype we ons kwetsbaar opstellen”, legt hoofd digitaal Nuria Martinez uit. “Maar dat is een risico dat we graag nemen. Liever dat, dan een volledig product afleveren waar geen mens op zit te wachten.”

Dataroaming

Op dit moment bestaat het Barcelona Street Project uit een plastic doosje van zo’n halve centimeter dik met daarin een batterij en elektronische componenten zoals in een smartphone voor de vibraties. Drie uur lang kan er nu mee worden gelopen, waarna het moet worden opgeladen. Hoewel het prototype in de zool van een oranje gymp zit verwerkt, kan dit er zo worden uitgehaald.

In 2017 moeten de smartshoes op de markt komen, hetzelfde jaar waarin een grote obstakel voor de wearable en haar slogan “Europe at your feet” moet zijn weggenomen: verwacht wordt dat dataroaming binnen de EU dan verleden tijd is. Tot die tijd is het hannesen met wifi, muren en misschien zélfs een keer real-life de weg vragen.