easyJet wil brandstof gaan besparen met hybride vliegtuig

easyJet Hybrid plane

Het is nog een concept, maar dat maakt het niet minder innovatief. easyJet heeft het ontwerp gepresenteerd van een hybride vliegtuig dat, zolang het op de grond staat en taxiet op het vliegveld, geen CO2 uitstoot. Het systeem werkt op waterstof en accu’s en easyJet zegt 4 procent brandstof te kunnen besparen als de technologie zou worden toegepast in zijn complete vloot.

Vliegtuigen gebruiken enorm veel brandstof en stoten ook nog eens heel veel CO2 uit. Zowel als het gaat om het milieu, als financieel, is hier dus winst te behalen. easyJet heeft een nieuwe doelstelling aangekondigd: 7 procent minder uitstoot ondanks een toenemend aantal vluchten in 2020. En deze technologische stap zou daarbij kunnen helpen.

Het concept maakt gebruikt van een waterstofcel in het ruim van het vliegtuig. Het systeem slaat daarnaast energie, die vrijkomt bij het remmen tijdens de landing, op in accu’s. Tot slot wordt ook zonne-energie gebruikt om deze accu’s op te laden. Met de combinatie van deze twee energiebronnen kan de complete periode dat het vliegtuig op de grond staat en taxiet worden overbrugt. Pas op de startbaan gaan de motoren aan. Een bijkomend voordeel: de pushback-trucks waarmee vliegtuigen bij de gates worden verplaatst zijn niet meer nodig, de piloot krijgt namelijk meer controle over het vliegtuig op de grond.

easyJet ontwerpt hybride vliegtuigeasyJet komt met een hybride vliegtuig, dat geen brandstof verbruikt of CO2-uitstoot als het stilstaat op taxiet. Het maakt onder meer gebruik van een waterstofcel en hergebruikt energie die vrij komt bij het remmen. http://numru.sh/1nCzMn8

Geplaatst door Numrush op dinsdag 2 februari 2016

De luchtvaartmaatschappij liet zich voor dit idee inspireren door studenten van de Britse Cranfield University. Het bedrijf gaf de studenten de opdracht om ideeën te ontwikkelen rond de vraag ‘Hoe ziet vliegen er over twintig jaar uit?’. Daar kwam onder meer dit idee bij naar voren en dat is vervolgens verder uitgewerkt. De bedoeling is nu om het nog dit jaar te testen en easyJet hoopt het op korte termijn ook echt in te kunnen bouwen in (een deel van) zijn vloot.

Het is voor easyJet interessanter dan voor sommige andere luchtvaartmaatschappijen om hiermee aan de slag te gaan, omdat het bedrijf alleen korte vluchten uitvoert en de vliegtuigen dus relatief veel tijd op de grond doorbrengen.