Numrush

EditieNL: Dit is wat je moet weten over selftracking op dit moment

Zometeen wordt in RTL4’s dagelijkse actualiteitenprogramma EditieNL aandacht besteden aan de trend van selftracking en de impact daarvan op ons dagelijks leven. Eerder vandaag mocht ik voor de camera’s van RTL even kort mocht toelichten hoe de stand van zaken is en wat we mogen verwachten in de komende periode. Een kleine uiteenzetting van de belangrijkste trends op dit moment vind je in dit artikel:

Wat is selftracking?
Selftracking is het toepassen van apps en gadgets om inzicht te krijgen in je eigen gedrag, met momenteel een sterke focus op je persoonlijke gezondheid. Bijvoorbeeld een stappenteller of armband die bijhoudt hoeveel je beweegt, een app als Foodzy om bij te houden wat je eten of een oordopje wat in staat is om je hartslag te meten.

De belangrijkste namen op het gebied van deze ‘activity trackers’ zijn Fitbit, Nike+, Jawbone en Withings.

Maar er zijn ook andere (persoonlijke) zaken die je kunt bijhouden in een tracker natuurlijk. In het artikel rondom het tv-item maakt EditieNL bijvoorbeeld zelf al melding van het bijhouden van je persoonlijke stemming of het bijhouden van je slaap, maar er zijn ook apps om bij te houden op welke locaties je allemaal bent geweest of gadgets om je te ondersteunen bij het stoppen met roken.

Neemt al die technologie ons gezond verstand over?
Nee, want als het voor jou als gebruiker geen toegevoegde waarde heeft, dan moet je het niet doen. We mogen nooit vergeten dat technologie boven al in dienst hoort te staan van ons, niet andersom. Techniek hoort ons leven leuker of makkelijk te maken. Een goed voorbeeld is een gadget als de iPad: degelijke tablet-computers voor consumenten waren er al aan het begin van deze eeuw, maar pas toen het apparaat aansloot bij de wensen van de gebruiker wist het een bredere adoptie af te dwingen.

Dat betekent niet dat we niet scherp, oplettend en kritisch moeten blijven als het gaat om al deze technologische innovaties. Ons ‘gezond verstand’ blijft een hele belangrijke leidraad in een tijdperk waarin technologie verder gedemocratiseerd is dan ooit en we de meest bijzondere (en soms bijzonder slechte) concepten voorbij zien komen op crowdfunding platformen als Kickstarter of Indiegogo.

Je kunt de meest vrijdenkende techno-positivist of een post-moderne pessimist, maar houd een open vizier en sluit je niet af voor afwijkende meningen. Zo adviseer ik iedereen om Evgeny Morozov’s ‘To Save Everything, Click Here’ te lezen, voorafgaand aan of gevolgd door Clive Thompson’s ‘Smarter Then You Think’.

Hoe zit het met de privacy van al deze data?
Veel van de bedrijven achter deze apps en gadgets zijn kleine ondernemingen die deze data individueel verzamelen. Maar op het moment dat zo’n startup wordt overgenomen door Facebook of Google, is het natuurlijk wel even de vraag wat er met jouw data gebeurt. Je ziet dan dat gebruikers soms overstappen op een andere dienst, maar veel mensen blijven er ook vertrouwen in houden dat deze bedrijven zorgvuldig omgaan met hun gegevens.

Dat ook hier niets voor zeker mag worden aangenomen bleek bij de recente overname van Moves door Facebook wel. Aan het eind van de dag geldt: het is jouw data, dus neem ook je verantwoordelijk wanneer dat nodig is.

Zijn er in de toekomst bedrijven die deze data gaan gebruiken voor reclamedoeleinden?
Ja. Sterker nog, dat gebeurt nu al. Als jij online een boek bestelt, krijg je daarna tips voor andere boeken die je leuk vindt. En wanneer je met Nike+ meer dan 750 kilometer hebt gelopen op dezelfde schoenen, adviseert Nike je ook om een paar nieuwe schoenen aan te schaffen. Just do it!

Maar al dat soort ontwikkelingen zorgen er dus wél voor dat reclame voor jou steeds persoonlijk relevanter wordt en dat zouden we natuurlijk ook weer als een positieve verandering kunnen bestempelen.

Gaat selftracking de huisarts vervangen?
In mijn persoonlijk optiek: Nee. Apps en gadgets hebben een signalerende functie en zorgen er voor dat in toekomst nog eerder een ziekte kunnen voorkomen in plaats van genezen. Een gadget als de Scanadu Scout, die op basis van een slimme sensor een behoorlijke set aan data kan verzamelen rondom je gezondheid, voorziet een huisarts van veel meer inzicht (harde data) dan een intuïtie (“ik voel me niet lekker”). Waar zo’n Scout nog redelijke brede metingen uitvoert, is er ook al het voorbeeld van een app die een diagnose kan stellen van een moedervlek met een accuratesse van 90%.

Deze ontwikkelingen zorgen wellicht wel voor een veranderende rol van de huisarts. De arts is minder tijd kwijt met ‘kleine kwaaltjes’ en kan sneller diagnoses stellen en gerichter doorverwijzen dankzij deze inzichten. Recente onderzoeken in bijvoorbeeld Groot-Brittannië laten al een terugloop zien in het aantal mensen dat de huisarts bezoekt. En in de Verenigde Staten zijn huisartsen al op zoek naar nieuwe manieren om hun kennis in te zetten.

Wat is de volgende stap?
Wanneer het gaat om de hardware van selftracking praat men vooral over ‘wearable tech’ ofwel ‘wearables’: technologie die je op je lijf draagt in de vorm van bijvoorbeeld een smartwatch, armband of andere sieraden.

De volgende logische stap zijn dan zogenaamde ‘embedables’ en ‘implantables’, technologie die je op je huid of in je lichaam draagt. Maar dan moet er nu nog vooral gedacht worden aan zuiver medische toepassingen. Zo werkt Google aan een contactlens voor diabetici die op basis van traanvocht bloedsuiker kan meten en is de Neurobridgde een chip die in de hersenen geplaatst wordt en er mogelijk voor zorgt dat verlamde mensen weer zouden kunnen lopen.

Dit is niet mijn Technologische Revolutie, vriend!
De omarming van wearables gaat, net als elke introductie van nieuwe innovaties, gepaard met sterke verbazing gevolgd door minstens zo’n sterke weerstand. Maar nadat de gebroeders Lumiére hun eigen film-techniek hadden afgeserveerd ging men al snel over naar het filmen van toneelstukken om deze af te spelen in de bioscoop. Het duurde enige tijd, maar uiteindelijk kreeg de film toch echt zijn eigen, authentieke kenmerken als close-ups, wide angles en pans.

Terwijl wij, als consument nog laveren tussen verbazing en weerstand, zijn de fabrikanten al een stap op ons voor. Hun smartwatches en andere slimme sieraden imiteren voor ons bekende objecten en laten ons wennen aan de vele kleine en grote innovaties. Het is dan ook slechts een kwestie van tijd voordat we naar authentieke toepassingen gaan van wearables.

Daarin staan we niet bepaald machteloos: dagelijks valt er genoeg nieuws te lezen op sites als Numrush en zolang we dat blijven combineren met ons gezond verstand kunnen we wel degelijk de impact van deze revolutie voor onszelf controleerbaar maken.