Numrush

Eén derde kleine ondernemers is niet tevreden over online zichtbaarheid

online zichtbaarheid ondernemen

Als je zelf een onderneming hebt, dan weet je hoe belangrijk online zichtbaarheid is. Toch is dit niet voor iedereen zo makkelijk om zichzelf daadwerkelijk zichtbaar te maken online. Uit onderzoek van Trustoo blijkt dan ook dat lang niet iedereen hier tevreden over is. Maar liefst 36 procent van de Nederlandse ondernemers met een klein bedrijft laat weten hier ontevreden over te zijn.

En dat is behoorlijk problematisch, aangezien een kwart van de ondervraagden aangeeft dat het succes van hun onderneming grotendeels afhangt van hun online zichtbaarheid.

Online zichtbaarheid

De reden dat online zichtbaarheid zo belangrijk is voor (kleine) ondernemers, is omdat veel consumenten eerst online zoeken als ze iets nodig hebben. Lars Freriks, medeoprichter van Turstoo vertelt: “Mond-tot-mond reclame is altijd belangrijk geweest voor kleine tot middelgrote bedrijven, wat in de afgelopen twee jaar grotendeels was weggevallen door corona. Hierdoor is de online marketing alleen nog maar belangrijker geworden.” Toch is het volgens hem niet vreemd dat het niet zo makkelijk verloopt als dat kleine ondernemers hadden gehoopt.

Concurrentie

De voornaamste reden om het online goed te doen, is concurrentie. Maar liefst 46 procent van de kleine ondernemers geeft aan dat ze geen schijn van kans maken tegen grote, landelijk opererende partijen. Drie op de tien respondenten geeft dan ook aan dat zij zich hier zorgen over maken. “Voor kleine ondernemers die het vooral moeten hebben van lokale afzet, kan de marketingpower van grote spelers intimiderend zijn. Door de digitale opvoeding is dit besef bij jongeren nog meer aanwezig dan bij de wat oudere ondernemers”, aldus Freriks. Toch blijkt dat kleine, lokale dienstverleners nog altijd een bepaalde gunfactor hebben, waar ze vooral ook online op moeten inspelen. Met de juiste online marketingactiviteiten kan dit hun positie versterken.

Kennis

Kennis is macht, wordt wel eens gezegd. En dat blijkt ook uit dit onderzoek. Maar liefst 49 procent van de respondenten geeft aan dat zij niet voldoende kennis hebben van online marketing. Hierdoor duren die marketingtaken ook een stuk langer dan ze hadden verwacht. Freriks vertelt: “Voor goede online marketing en het creëeren van zichtbaarheid is expertise nodig. Iedereen vecht tenslotte voor zijn plekje, zelfs op lokaal niveau. Dit hoeft niet per se duur te zijn, maar het kost wel tijd en aandacht.” De kans is echter groot dat je deze tijd en aandacht liever aan je core business besteedt. Maar toch is ook de online zichtbaarheid ontzettend belangrijk voor je onderneming. Besef dat marketing bij het ondernemen hoort. Lukt het je echt niet en ligt je hart totaal ergens anders? In dat geval is het slim om dit onderdeel uit te besteden. De kans is groot dat je hier later de vruchten van plukt.

Beeld: Unsplash