Numrush

Een huis kopen met Google Glass: Hoe wearables de makelaardij gaan veranderen

De makelaardij is de afgelopen jaren al vaak een voorloper geweest als het gaat om het omarmen van nieuwe technologie. Denk maar aan de Funda augmented reality app, of 360 graden fotografie op de verkooppagina’s van veel te koop aangeboden objecten. Het ligt daarom in de lijn der verwachtingen dat ook Google Glass zijn snelle entree zal maken in de vastgoedwereld, en waarom niet? Er zijn talloze voordelen voor aan- en verkoper denkbaar.

Niet alleen kunnen mensen die een huis zoeken op deze manier straks makkelijker foto- en video opnamen maken tijdens een bezichtiging, deze beelden zijn ook direct een veel waarheidsgetrouwere weergave van hoe die person een huis ervaart. Je ziet in de beelden immers direct terug waar je aandacht het meest naar toe werd getrokken toen je het pand voor het eerst betrad, en kunt de hele bezichtiging thuis nog eens rustig terug kijken. 

Diezelfde first-person video’s kunnen straks overigens ook gemakkelijk door makelaars zelf gemaakt worden, om de kijkers thuis alvast een goede indruk van een wandeling door een woning te geven. Geen gepluis meer hoe de plattegrond nu precies overeenkomt met de foto’s op de website, gewoon een complete tour van het pand, zonder dat de potentiële kopers en de makelaar daar eerst een afspraak voor hoefden te maken. Het Britse bedrijf Vistabee maakte deze week bekend als eerste video productiehuis dit soort professionele ‘Glass rondleidingen’ van huizen te gaan maken. In deze video alvast een voorproefje van een Londen’s appartement.

Tijdens een bezichtiging op de locatie zelf zouden nieuw te ontwikkelen apps ook direct meer informatie kunnen geven over de buurt waarin je een huis bezichtigt. Denk augmented reality all over again: Terwijl je in de woning staat zie je direct op je brilvenster dat er op 300 meter naar rechts een basisschool zit en om de hoek een supermarkt. Ook demografie en criminaliteitscijfers zijn direct op te vragen terwijl je nog in het huis staat.

Maar het wordt voor veel verkopende partijen pas echt interessant, als de Google Glass app in staat is de kijkers een beeld te geven van hoe de woning er in de toekomst uit zou kunnen zien. Voor veel mensen blijft het in de praktijk lastig om door de rommel van een huidige bewoner heen te kijken, of zich voor te stellen hoe een betonnen nieuwbouw object er uit zal zien als er eenmaal een verfje op de muur zit en wat leuke spullen in staan. Met een AR app op je glass, behoort zo’n real life situatieschets ineens allemaal tot de mogelijkheden, een feature die in de toekomst wellicht veel kopers over de streep trekt.

Het zal nog wel even duren voor je makelaars massaal ziet rond lopen met een Google Glass op hun neus. Het is de bedoeling dat de bril later dit jaar voor een groter publiek en tegen een aantrekkelijkere consumentenprijs op de markt verschijnt. Toch ligt het in de lijn der verwachtingen dat een vastgoedverkoper je bij een bezichtiging zelf smart glasses uitdeelt waarmee kijkers een persoonlijke video kunnen maken of de mogelijkheden van een pand volledig visueel kunnen ervaren.

Of de Google Glass ooit mainstream wordt valt nog te bezien, maar dat er een duidelijke meerwaarde ligt voor dit soort wearables in veel branches en beroepsgroepen lijkt absoluut een gegeven.