Bijna een kwart van alle Britse TV kijkers inmiddels een second screen in de vorm van een iPad of andere tablet tijdens het TV kijken. Zo blijkt uit cijfers van Deloitte, in een onderzoek onder 2000 TV kijkers van 16 jaar en ouder. Slechts 1 op de 10 daarvan gaf aan de tablet te gebruiken om meer informatie over het programma op te zoeken.
In Nederland is op dit moment onder TV producenten en mediamakers nog veel scepsis over het nut van een second screen naast een reguliere TV uitzending. The Voice of Holland experimenteerde vorig jaar grootschalig met een mobiele app tijdens het goed bekeken TV programma in de vorm van de Thuiscoach. Ook VPRO’s Zomergasten en NOS Studio Sport ontwikkelden de afgelopen jaren al een second screen met extra informatie over het programma of de wedstrijdresultaten.
Maar het Britse onderzoek toont dus aan dat inmiddels een groeiend aantal consumenten ‘s avonds met een tweede scherm op de bank naar de TV zit te kijken. Het merendeel van de onderzochte TV kijkers gebruikt het tweede scherm om tijdens een programma daarover te praten met vrienden via bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Dat is volgens de deelnemers niet raar, want 80% van hen geeft aan ook met andere mensen in de woonkamer te praten tijdens het TV kijken. Een derde gebruikt de tablet vooral om te multitasken, en naar geheel andere content te zoeken.