Dat de Single Top 100 verre van objectief blijkt te zijn, is geen nieuws. Hitlijstmanipulatie komt al jaren voor en is sinds het aantal downloads ook meetelt makkelijker dan ooit. Hoewel de lijst officieel gezien louter gebaseerd zou moeten zijn op verkoopcijfers en downloads lieten de makers van het TV-programma Rambam gisteren zien dat ze voor een paar duizend euro een plaats konden kopen op de lijst. Om deze manipulatie te omzeilen komt Into The Tune vanaf vandaag met een oplossing: een top 100 gebaseerd op big data. Volledig gebaseerd op metingen van de populariteit van muziek op internet.
Radio en televisie besteden steeds minder aandacht aan nieuwe muziek. Ze zijn daarom geen afspiegeling meer van de nieuwe muziek waar het vandaag over gaat. Het internet daarentegen is wél een goede afspiegeling omdat daar live te zien is waar mensen online naar luisteren en (virtueel) over praten. Toch kun je ook daar niet snel en makkelijk nieuwe muziek ontdekken. Into The Tune komt daarom met een top 100 lijst die volledig is gebaseerd op de reputatie en populariteit van muziek op online diensten zoals YouTube, Soundcloud, LastFM, Songkick, Facebook, Twitter en muziekblogs en sites. Iedere dag verschijnt er een nieuwe top 100 online, verdeelt over de genres: alternative, pop, urban en electronics.
Het technisch brein achter de dagelijkse datamining van ruim veertig miljoen gegevens is het digitale communicatiebureau We Cross. Een klein team van webdevelopers en muziekliefhebbers dat een manier heeft gevonden om de API’s van bovenstaande online diensten in te zetten voor het creëren van een top 100.
Into The Tune is een nobel initiatief en een oplossing voor de door manipulatie verpeste hitlijsten die Nederland rijk is. Toch zijn er nog een aantal punten om in overweging te nemen:
Het zou duidelijker mogen zijn waarop de score van een nummer wordt gebaseerd. Wat bepaalt de populariteit van een artiest? Het aantal keer dat een artiest of nummer wordt genoemd of ook wát er dan wordt gezegd? Daarnaast meet Into The Tune op dit moment alleen de populariteit van 4.000 Nederlandse artiesten in tegenstelling tot de originele lijst waarop ook buitenlandse artiesten worden vermeldt. Tot slot meet Into The Tune alleen de populariteit van artiesten onder (actieve) gebruikers van het internet en laat het dus het deel van de Nederlanders dat niet hun muzikale voorkeuren deelt met het internet buiten beschouwing.
Ondanks deze overwegingen lijkt het kersverse Into The Tune een veelbelovend initiatief en een vooruitgang op de bestaande hitlijsten.