Numrush

Een zoekmachine die werkt als het brein: BrainSpace

Na zoeken puur op basis van termen en na het vervolg daar op, zoeken op basis van de geschatte intentie van de gebruiker, is de grote markt nu klaar voor een nieuwe manier van zoeken: connected searches. Oftewel zoeken naar relevante informatie op dezelfde manier als de hersenen.

Het principe van connected searches is als volgt. Bij connected searches maakt een zoekmachine niet alleen gebruik van de termen die aan een bestand zijn toegekend, maar analyseert de zoekmachine ook de inhoud van de bestanden. Als er een verband gevonden wordt, wordt tussen deze bestanden vervolgens een verbinding gemaakt. Iedere keer dat de zoekmachine verbindingen maakt, worden de resultaten relevanter en beter. Een connected search engine leert bij iedere zoekopdracht bij en geeft steeds betere data aan de gebruiker. Uiteindelijk zal de search engine in staat zijn om direct relevante data aan de gebruiker te verstrekken.

BrainSpace, onderdeel van bedrijf PureDiscovery, biedt services bedrijven om mogelijkheid om te werken met deze connected search. BrainSpace is voorlopig alleen beschikbaar voor bedrijven. Deze bedrijven kunnen met BrainSpace een soort ‘semantisch brein’ creëren voor hun medewerkers. Uit dit brein kan vervolgens alle informatie gehaald worden die relevant is binnen het bedrijf.

BrainSpace is in staat om binnen een bedrijf niet alleen zoekresultaten op basis van zoektermen te geven, maar zoekt ook binnen het sociale netwerk van het bedrijf naar medewerkers die grote connectie hebben met de termen. Zoeken op term ‘Big Data’ levert dan niet alleen informatie op afkomstig uit het bedrijf zelf, maar ook externe informatie en geeft een weergave van alle relevante medewerkers over dat onderwerp.

CEO van PureDiscovery Dave Copps wil met BrainSpace data naar gebruikers brengen, in plaats van gebruikers naar data.

“It’s not about who knows who in the enterprise — that works fine for Facebook— it’s who knows what. It’s not a search problem, it’s a connectedness problem.”

“We want to create an environment that understands people’s interests in a deep, deep, deep way,” zegt CEO Dave Copps