Efteling wil opnieuw het grootste pretpark van Europa worden

Al sinds zijn opening in 1933 staan authenticiteit, natuur en storytelling hoog in het vaandel bij pretpark de Efteling. Gisteren werd ons een uniek kijkje in de (marketing)keuken gegund. Tijdens een sessie in de theaterzaal naast de Carroussel organiseerde NIMA een Marketing Masterclass waarin Marketing Manager Carin van Berkel van de Efteling de strategie van haar bedrijf uit de doeken doet. ‘Iedere marketeer doet tegenwoordig aan storytelling en heeft het over de experience economie. Voor ons lag dat van het begin af aan al in het hart van onze organisatie’.

Het idee om een Sprookjesbos te beginnen in de bossen van Kaatsheuvel werd voorgelegd aan illustrator Anton Pieck. Hij wilde slechts op een voorwaarde meewerken: Dat alles wat ik ontwerp ‘echt’ is. Geen kartonnen borden of poppen van papier-marche, als we dit doen werken we met echte materialen in een natuurlijke omgeving.

De Efteling bleek een succes, maar in de jaren 80 werd het toch noodzakelijk om het park uit te breiden en een nieuwe, jonge doelgroep aan te spreken. Diezelfde Anton Pieck was faliekant tegen het voorstel om een aantal ’trhillrides’ waaronder de Python in het park te zetten. Uiteindelijk kwamen de snelle attracties er wel, maar ‘aan de andere kant van het park, ver weg van het sprookjesbos’. Een keuze die later ideaal bleek, omdat het park op deze manier in natuurlijke delen werd ingedeeld, die zo diverse doelgroepen aansprak.

10009

Er kwamen ook meer attracties bij die wel een directe link met een sprookjeswereld vormden, zoals de Droomvlucht. Later volgden het hotel, golfpark, de Winter Efteling en een Theater. En zo professionaliseerde hetr bedrijf aanzienlijk de afgelopen 25 jaar, waarmee de doelgroep – en het aantal klanten – enorm toenam. Met gelukkig ook weer nieuwe attracties als gevolg zoals De Vliegende Hollander en Joris en de Draak.

De Efteling staat inmiddels op de 5e plek van grootste attractieparken van Europa. Van consolidatie is echter geen sprake: De Efteling – die ooit op nummer 1 stond – aast op een plek in de top 3. En dus is de strategie: Groei.

Een nieuwe (TV) campagne werd geintroduceerd met als pay-off: ‘Sprookjes bestaan’. Sinds 1 april dit jaar is de Efteling 365 dagen per jaar open, en recent opende het park een nieuw vakantiepark waar bezoekers kunnen verblijven. Geheel in de stijl van de park, alleen een stuk minder hectisch. ‘Klaas Vaak woont er’.

De komende jaren zijn de plannen ook alweer legio. Volgend jaar opent Raveleijn (‘Waar Raven Ruiters zijn’), een nieuw ‘dorp’ waarin behalve kantoren en horeca ook een nieuwe storyline geherbergt wordt, geschreven door Paul van Loon. En in 2012 mogen we ons verheugen op het langverwachte vervolg op de Droomvlucht. Hartenhof wordt dan ‘de nieuwe zintuigelijke ervaringsattractie’ die de publiekstrekker moet gaan worden.

Raveleijn

Terwijl we ons daarop verheugen rijst bij ons wel een beetje de vraag wanneer de Efteling website nu eindelijk eens ‘een verhalende zintuigelijke experience’ gaat worden. Maar die plannen liggen er ook al, aldus Carin. We kunnen niet wachten.